tisdag 15 maj 2018

What if: Jag designade ett RPG?

Jag brukar säg att mitt största hinder för att skriva storsäljare är att jag är en gamer. Detta behöver nödvändigtvis inte vara en dålig sak, jag har fått en del inspiration till mina texter från spel såväl som film och andra böcker. Min första berättelse jag skrev, när jag tänker på det, var en Duke Nukem fanfic. Jag var väl åtta år då.
Så jag har spelat i väldigt många år nu.
Och en spelgenre som jag gillar är rollspel, också känd som RPG. Varför?
För att ett bra RPG tar längre och är ofta mera krävande. Du är inte bara en typ med ett gevär, du måste själv välja vilka förmågor din karaktär har, om det är att kunna läka sår, dyrka lås, använda sprängämnen osv.

Och så är det bra om det finns bara uppdrag du kan lösa på vissa sätt. T.ex att stjäla något utan att sätta igång ett larm, att döda ett visst antal monster för en viss peng, eller bara övertala en person till något! Du behöver inte bara skjuta sönder allting, faktiskt så rekommenderas det att du inte gör det.

Och om de är riktigt bra så har speltillverkarna skapat en spelvärld som du får utforska! Det är inte ett linjärt spel, där du bara går från punkt A till punkt B och gör samma sak. Du kan istället börja vid punkt A, men sen gå en omväg! Och upptäcka en massa andra intressanta saker innan du kommer till punkt B (förutsatt att du alls går dit!)

Det finns en stereotyp om att RPGs måste vara fantasy-spel, som Final Fantasy-spelen, Elder Scrolls-spelen och The Witcher-spelen, men det är helt enkelt inte sant!
Knights of Old Republic utspelar sig i Star Wars-universumet.
Deus Ex-serien utspelar sig i en cyberpunk science fiction-framtid.
Fallout-spelen utspelar sig i en retrofuturistisk postapokalyptisk tid.

De senaste dagarna har jag spelat Skyrim igen. Jag gillar det spelet väldigt mycket, men det finns några saker som jag totalt avskyr i det spelet! Unpopular opinion, men det finns faktiskt saker som jag önskar att skulle göras annorlunda!
Så där föddes idén till detta inlägg: Säg att jag skulle ha fixat ett RPG! (för enkelhetens skull ett fantasy RPG, annars blir vi här hela veckan och pratar om alla potentiella RPGn jag skulle göra som skulle utspela sig i en surrealistisk version av vår värld ELLER ett rymdopera! Seriöst, varför hari ngen gjort ett RPG där du spelar en vanlig joe och du styr över hens liv? Lite som Sims fast som ett RPG istället).
Vad skulle jag ha med som jag inte har sett i rollspel på åratal? Jo....
  1. Är du "den utvalde"? Ingen tror dig! Det som störde mig med Skyrim var att när du börjar säga att du är Dragonborn så tror alla på dig nästan med detsamma! Du sa just att du är en mytologisk hjältegestalt som ska rädda världen och ingen har några frågor om det? Ingen säger "HAHAHA, den var bra!"
    Tänk om du skulle istället vara tvungen att bevisa för allihopa att du faktiskt är Dragonborn, före det har du ingen fanclub alls, ingen som tror på dig och det finns t.o.m folk som absolut inte skulle vilja att du är Dragonborn? 
  2. Det händer också väldigt många gånger att om man blir ett överkucku över ett gille, så fnyser FORTFARANDE alla undersåtar åt en och säger "jaha, så du är den nya killen" trots att jag är gillesmästare! Where's my respect?! På tal om gillen...
  3. För att kunna ansluta sig till ett gille så måste du ha vissa förmågor i skick. Inte just som i Skyrim där du kan bli ärketrollkarl inom trollkarlsgillet, trots att du inte alls kan kasta trollformler!
    I de äldre rollspelen, i synnerhet Morrowind, så kunde du inte gå med i vissa gillen om du inte hade vissa förmågor i skick! Det låter väl helt rimligt: Om du vill bli en tjuv måste du kunna smyga, om du vill bli en riddare måste du kunna slåss med svärd.
  4. En till sak om gillen: Ha uppdrag som faktiskt har med saken att göra!
    Jag AVSKYR tjuvgillet i Skyrim! För du kan klara det utan att faktiskt behöva stjäla något! I spelet Oblivion däremot så fortsatte inte storyn förrän du hade stulit värdeföremål för en viss summa!
  5. Jag skulle inte ens ha med juttun om att du är en mytologisk hjälte som det har profeterats om! Istället skulle din karaktär vara tvungen att genom eget initiativ rädda världen! FUCK prophecies!
  6. Du måste ha lyktor med dig i grottorna! Annars ser du inget! Igen en sak som störde mig så med Skyrim: Du hittar en grotta som ingen har varit i på tusentals år. Den befolkas endast av skelett och spindlar. Och det finns lyktor och brinnande facklor överallt. Hur tusan är det möjligt? I äldre RPGn som t.ex Ultima Underworld så ser du knappt något alls om du inte har en lykta eller ett ljus. Legend of Grimrock har samma sak, och för det applåderar jag dem! 
  7. Din karaktär måste äta! Igen, det finns mekaniker för att göra mat i Skyrim. Men det är inget du måste göra, för du måste inte äta för att överleva. Vad för bullshit är det? Tänk om det helt enkelt skulle vara så att du svälter om du inte äter? Det skulle betyda att när din karaktär springer omkring i spelvärlden så måste hen jaga och tillaga mat för att överleva! På tal om det...
  8. Din karaktär befinner sig högt uppe i bergen och har bara en tunn metallbikini. Och hen fryser inte ihjäl om denne inte lyckas göra upp en eld? Varför inte ha miljöerna i ett spel att faktiskt påverka spelandet? Att din karaktär tar skada av hög kyla? 
  9. Förmågan att göra upp eld i vildmarken, det skulle uppskattas! 
  10. I Skyrim och säkert några andra RPGn så finns möjligheten att gifta sig och bilda familj. Det är en mysig tillgång, i mitt tycke. Så gör mera med det! Tänk om någon fiende som man fimpade för flera timmar sedan är tillbaka och söker hämnd genom att slakta ens familj och bränna ner ens hus?
    Eller int ens det: ha bara din fru/karl att försöka övertala dig att sluta äventyra! "Varenda gång du är ute ligger jag vaken och är orolig om våra barn kommer att växa upp föräldralösa."
  11. Sätt mera att göra efter att äventyret är över. Då man har fimpat den stora stygga draken så känns många RPGn ofta väldigt tomma. Plötsligt har du ingenting längre att göra, såvida du inte har laddat ner några DLC.
    Vad om du istället kunde bygga ett eget slott? Bli en greve över en by och börja styra över ditt eget landskap? Som möter på problem nu som då?  
  12. Denna höll jag på att glömma: INGET FAST-TRAVEL! Som läget är nu så räcker det med att du tar upp kartan och klickar på en plats du redan har besökt och så är din karaktär plötslligt där. Det betyder att du missar en massa coola saker som finns i världen för du behöver inte utforska den.
    Med det sagt så har jag inget emot idén att du kan t.ex ta en droska från en stad till en annan. Eller att hästar faktiskt visar sig vara snabbare än du själv, vilket underlättar.
  13. INGA pilar some pekar vart du ska! Elder Scrolls-spelen gör sig skyldiga till detta: Du accepterar en quest och får då en pil som pekar vart du ska gå. Det leder till att du slutar bry dig i exakt vad det är du ska göra, eller historien bakom det, du behöver ändå bara följa pilen till något ställe och klicka på något eller plocka upp något och sen återvända.
    I gamla RPG så kunde du få ett uppdrag som sa till dig att gå till en grotta "Öster om Staden". Det betydde att din karaktär ska gå öster och leta efter en grottöppning. Och ibland kunde beskrivningarna ha något i stil med "mellan tre träd". Och om du inte lyssnade på det så ja... Då var du borttappad. 
Jag vet att det finns mods till Skyrim att ladda ner, som just med eld och kyla och svält... Men det ska inte ändå behöva vara något som man måste modda! 

Det var mitt nerd-rant. :D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar