fredag 18 maj 2018

Böcker om att skriva

I min boksamling så har jag ett några böcker om att skriva som jag har samlat på mig genom årens lopp.
Mina favoritböcker är
"The War of Art" av Steven Pressfield, som jag recenserade i ett annat blogginlägg. Den handlar inte bara om att skriva utan den handlar om konstnärligt skapande i överlag, om det är att du skriver, målar eller gör film!
"Now write! Fantasy, science fiction and Horror" är en samling artiklar om att skriva, i denna bok specifikt om man skriver spekulativ fiktion. Dessa artiklar är dessutom skrivna av redan erkända författare inom science fiction, fantasy och skräck. Det finns också Now write: Fiction writing och Now Write: Screenwriting, men jag har ingen av dem (ännu). Det bästa med dessa böcker är att det i varje artikel också finns skrivövningar som är väldigt användbara! Allt från övningar om personligheter, berättarperspektiv, miljöer och handling till övningar om hur man namnger sin berättelse och färger.
Wonderbook: The illustrated guide to creating imaginative fiction av Jeff Vandermeer är en väldigt vacker bok. Den innehåller en drös med tips och tricks om hur man skriver färgstarkt och vackert! Den är väldigt ingående och har en MAAASSA illustrationer som för att bevisa en poäng. Jag kanske någon dag skriver en skild recension om just den boken så att jag kan få visa på ett exempel som lämnade intryck på mig.
Om jag någon dag börjar dra kurser i att skriva så kommer jag att ta upp kopior från de olika sidorna och dela ut i klassen, bara för illustrationernas skull.

Min första bok om att skriva tror jag att jag skaffade 2011. Det var Characters & Viewpoint av Orson Scott Card och Story Structure Architect av Victoria Lynn Schmidt.
Characters & Viewpoint är väldigt bra. Men jag gillar ändå ovanstående böcker mera, trots att Cards bok ändå hade några intressanta tankar om ämnet.

Miljondollar-frågan som jag föreställer mig att många av mina läsare nu har är "Blir man verkligen bättre av att läsa böcker om att skriva?"
Det korta svaret är "nej". Man blir endast bättre genom att läsa och skriva, speciellt om du läser brett och försöker skriva brett
Det långa svaret är:
Nej, MEN... Det kan få dig att tänka och fundera på verket eller bara tanken på "att skriva". Du kan få idéer och förslag. Du kan få inspiration.
Du kan få tips på skrivövningar som i sin tur ger dig flera idéer till olika berättelser eller som bara ger extra krydda till verket.
Jag kan komma på åtminstone tre stora sådana tillfällen då en hel karaktär eller en hel berättelse växte ut ur sådana övningar!

Så det är vad jag tycker om genren böckeratt skriva. Nu under helgen tänker jag chilla och preppa inför juli månad då nästa Camp nano börjar! Om jag orkar vänta så länge.
Min trogna anteckningsbok, penna
och min hatt! Jag gillar hatt. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar