söndag 27 maj 2018

Myths & Legends of Ancient Greece and Rome av E.M Berens

Det slog mig för en tid sen att jag har ju inga böcker i min bokhylla om myter och legender från grekerna och romarna!
Jag har böcker om fornnordisk folktro, jag har böcker om hinduism och buddhism, jag har t.o.m en bok om scientologi!
Men inget om grekerna eller romarna!
Och jag ville inte heller ha en akademisk avhandling om dem, jag ville ha något mindre.
Jag ville bara ha en nätt liten bok där jag får reda på basfaktan om t.ex Herakles, inte en doktorsavhandling om varifrån legenden kan ha kommit, hur han avbildades tidigare och vilka likheter han kan tänkas ha med andra legender. Även om sådant också kan vara intressant.

Så, för några slantar på adlibris hittade jag denna bok: E.M Berens Myths and Legends of Ancient Greece and Rome. Den är en rätt gammal bok som kom ut 1880. Och därför kan man fråga sig hur mycket av boken som är riktigt tillförlitlig då det gäller sådana saker som hur prästerskapet ska ha sett ut, hur de olika festivalerna till gudarna ska ha sett ut och så vidare.
Religionsvetenskapliga studier har ändå marscherat vidare på snart 140 år. Som exempel kan jag nämna då han pratar om Thesmophorias festival, så skriver han att det var exklusivt kvinnor som firade den festivalen. Det är allt han skriver om det.
Och religionsvetaren i mig är frestad att ta fram sågen och börja ställa sådana frågor som "Vilka är dina källor?" och "kan man vara helt säker på att det faktiskt gick till så?"
För han ger inte några källor, han hänvisar inte till en annan forskning, han säger inte ens var det står någonstans att Thesmophorias festival skulle ha firats av exklusivt kvinnor! Vilket betyder att för allt jag vet kan påståendet bara vara hans egna fantasier om en lesbisk orgie! Och hur vet jag då att något annat av det som han påstår faktiskt är sant?
Men å andra sidan så är det sådant vad jag skulle vilja ha i en tjock akademisk uppsats, vilket nu detta inte är, jag kallar det för semi-akademiskt.

Så är boken dålig?
Inte egentligen. Jag ville ha ett enkelt uppslagsverk som täcker det mest basiska med de grekiska/ romerska gudarna, högtiderna som firades och legender som berättas. Sådant som jag kan referera till om jag blir ombedd att berätta en saga vid en lägereld. Och så ville jag ha en bok i min bokhylla om grekiska och romerska myter och legender.
Nu behöver jag bara Homeros Odysséen och Iliaden, Herodots verk Histora och några pjäser, så är jag nöjd!

Vad annat kan jag säga om boken?
Ett mindre problem som jag har med den är att språket kan vara lite stelt. Det är ju trots allt en semi-akademisk text.

Betyg
Jag rekommenderar den till dig om du vill ha något relativt lättläst om grekiska och romerska myter och legender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar