söndag 20 maj 2018

Everything I need to know I learned from Dungeons and Dragons av Shelly Mazzanoble

Jag tror jag ska bara rakt ut säga att jag tror inte denna bok var en besvikelse.

Handling
Shelly Mazzanoble har spelat Dungeons and Dragons i många år. Hon jobbar på Wizards of the Sword Coast och är av alla definitioner en game master.
Och hon har nu valt att skriva en bok där hon, enligt bokens baksida, tacklar stora frågor om förhållanden, familj, andlighet och andra saker. Vi får ta del av insikter i frågor som hon har fått genom att spela Dungeons and Dragons.

Så det ska alltså vara en self-help bok med Dungeons and Dragons som tema! På baksidan står det "Who would have thought that the answers to life's biggest questions can be found in the greatest roleplaying games of all time?" 

Om boken
Problemet som jag ser här är bara att det mesta som hon pratar om inte är särskilt djupa visdomar. Och hon pratar inte heller så mycket om Dungeons and Dragons som jag trodde hon skulle göra! Hon har istället berättat små historier från sitt liv då hon och hennes mamma har grälat och hennes vänner / kollegor. Hon börjar med att berätta om hur hon ska ge sig ut på detta äventyr och skriva en spännande bok om sin geeky geek-hobby och hur det har påverkat hennes liv! Jag vet mera om hennes vänner och hennes familj än vad hon har lärt sig av D&D!
Vid slutet av boken känns det som om jag har sutit och lyssnat på den nördiga motsvarigheten till DETTA!

Till exempel så har hon ett kapitel om att träffa en potentiell pojkvän/flickvän.
Jag var beredd på att hon skulle dra metaforer om hur att skapa en dejtingprofil på nätet är som att rulla ett character sheet. Eller att förhållanden är som vilka äventyr som helst, du vet inte vilka faror du kan möta på, men åtminstone får du mera XP( och guld om du klarar det)!
Istället får vi en historia där en väninna lånade en D&D-skjorta av henne då hon skulle ut och jogga och blev plötsligt bemött av en massa beundrare. varav en verkade vara av det rätta virket, men det visade sig att han var gay. Haha!
Och så en historia om hur hon träffade sin sambo vid spelbordet. Inget särskilt skrivet om att dejta och att träffa nytt folk och att våga satsa på kärlek. Bara dessa historier.

Ett annat exempel är ett kapitel där hon pratar om att "don't split the party". Efter en massa svammel inser jag att hon tänker prata om vad man gör då förhållanden känns jobbiga! Då förstår jag, don't split the party, dela inte upp spelarna och ha några att gå den vägen och några andra att gå en annan väg. Då är alla sårbara för alla monster och kan dö mycket lättare!
Precis som att man inte ska ge upp ett förhållande bara för att det känns lite jobbigt....
Bara att hon säger inte det, hon berättar om hur hon störde sig på sin grupp, där en typ var en tölp. Och sen gick hon hem och tänkte att hennes karl inte ändå var SÅ dålig.
Mysig tanke, men vad har detta att göra med Dungeons and Dragons?

Boken är också full av skämt. Somliga är roliga, men somliga (de flesta) känns pressade. Dessutom refererar hon väldigt många gånger till Real Housewives of Beverly Hills, vilket är en röd flagga för mig! Detta är punkten då jag likt en fotbollsdomare drar fram kortet och börjar vifta.

Hade JAG skrivit boken hade jag fokuserat MERA på Dungeons and Dragons och pratat om t.ex gruppdynamik, fantasi, att agera när man inte vet vad man ska göra, att komma överens med folk man inte tål, att i egenskap av spelledare sätta ner foten, regler och hur man smidigast bryter dem, hur man ser till att alla är nöjda.... Saker som man kan faktiskt lära sig från bordrollspel som jag kan tänka mig att är användbart i det civila livet.
För DET är vad en self-help bok ska göra!

Betyg
Jag skulle inte rekommendera boken.
För folk som inte vet Dungeons and Dragons så blir boken krånglig, för hon förklarar inte vad t.ex en Perception Check är för något.
Och för folk som vill ha några livsvisdomar från D&D så lär inte få det.
Och det är synd för hon skriver ändå helt okej! Jag önskar bara att boken skulle hålla vad den lovar oss läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar