söndag 6 maj 2018

Post scriptum depression

Good lord...

Det har nu gått några veckor sedan jag skrev klart mitt Camp Nanoprojekt. Och nu känner jag mig deppad och rastlös! Till först trodde jag att det var någon av mina vanliga problem som tynger mig ännu. Men nä, faktiskt inte: Jag är inte så bekymrad över framtiden, min ekonomi eller något annat.
Jag har efter några dagars betänketid lyckats klura ut vad som felas och här kommer min egna diagnos:

Under varenda dag, varenda vecka, i nästan en hel månad, satt jag och skrev 2500-3000 ord på en berättelse. Resultatet blev ett 75 630-isch ord långt dokument, 168 A4-sidor. Jag följde med fyra karaktärer på deras äventyr och fick vara med då de utvecklades under några timmar varje dag då de reste över hela min värld. Jag fick se dem möta sina fasor och överkomma dem, jag bevittnade dem nå sitt mål och vidare! Det fanns stunder när jag satt och grät för dessa karaktärer höll sådana dialoger att det krossade mitt hjärta!
(När jag läser om detta så märker jag en intressant tendens som min mor också har sagt: Jag talar om mina karaktärer som om de var riktiga!)

Och nu är det över.
Och det känns tomt.
Jag antar att jag såg detta komma, för det finns ett stycke i min berättelse där karaktärerna diskuterar frågan "Vad ska vi göra när detta är över?" Den biten var tung att skriva, för jag visste att jag själv ställde mig frågan: När dessa vänner var i land, vad ska jag ta mig till då?

Vad är lösningen på detta, mina vänner? Naturligtvis ska jag editera och sånt skit, men det ligger längre fram, vad ska jag göra nu?

.... Mitt anteckningsblock har en sida där jag de senaste dagarna har listat personer som hör till kung Grimwalds hov och en lista över fem riddare och hövdingar som styr över hans rike, med namn och allt. Jag har också fyllt i namn på städer i riket. Jag har skrivit upp några korta legender som berättas i riket.
Jag har också skrivit upp anteckningar om det närmaste riket och de som bor där. Och om de som bor längre bort.
Och så finns det i mitten en anteckning som lyder
"I världens mitt står Kunskapens Träd
Vid dess rot sitter ekorren (något namn 
som inte är Ratatosk)"

På en annan sida står det om kung Grimwalds äldsta dotter, hon saknar ännu namn, som kommer att ärva riket när han är borta. Hon är en av riddarna och hövding över landskapet som kallas Elrics hed. (och några anteckningar senare skriver jag upp vem denne kung Elric var).

Och så vidare.
Så ja.... Det är väl vad jag gör nu när jag mina karaktärers äventyr är över: Det finns alltid flera äventyr och andra människor

Mitt post-scriptum selfie: jag har tydligen fått något
som liknar ett skägg. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar