måndag 28 maj 2018

Sommarens läslista

Varenda vår så plockar jag ut ett antal böcker ur min bokhylla! Dessa bestämmer jag mig för att bli "min sommarläsning".
Samtidigt så ska jag vara ärlig: Många böcker har jag läst förr. Några har jag börjat på och sedan lagt ner igen. Och jag är jätteoptimistisk! Varje år väljer jag alldeles för många böcker och kommer igenom en eller två. Men jag har också kommit till det stadiet där jag helt enkelt inte bryr mig.
Nå, without further ado: Vilka böcker planerar jag att läsa i sommar?



Från toppen neråt:
Writers of the Future volym 29. Science Fiction-noveller, som oftast brukar vara riktigt bra dessutom!
Map of Time av Felix J. Palma. Varför har jag inte skrivit en recension av boken tidigare? Det är, tekniskt sett en steampunk-fantasyroman om tidsresor.
Alkemisten av Paulo Coelho. Jag läste denna bok i gymnasiet till en kurs. Och jag tyckte om den! Jag gillade den mystiska dimensionen i boken.
We who are about to... av Joanna Russ. Detta ska bli intressant, inte bara för att det är en kvinna som skrev hård science fiction år 1977. Denna bok kallas för "feministisk science fiction". Och som ett sci-fi fan så är jag ju naturligtvis nyfiken: När blir något "feministisk science fiction"? Vad skiljer "feministisk science fiction" från vanlig science fiction? Det MÅSTE finnas något annat än "En kvinna i huvudrollen"!
American Gods av Neil Gaiman. Ja, jag har ju som jag skrev i ett annat inägg inte läst Neil Gaiman riktigt aktivt. Men det ska det bli ändring på! Jag hörde mycket gott om American Gods, så jag köpte den och tänker läsa den!
The Graveyard Book av Neil Gaiman. I stort sett samma som ovan, men denna bok hade jag ärligt talat glömt bort att jag hade. Köpte den typ under mitt första studieår i Åbo och glömde bort den.
Expedition to the Mountains of the Moon av Mark Hodder. Denna bok började jag läsa då jag bodde i Åbo. Jag hade lånat den från biblioteket. Det är en steampunk-äventyrsberättelse om alternativa tidrymder. Jag tror att detta är när jag gillar steampunk som bäst: då det inte försöker vara vetenskapligt utan då det är mera lutad mot fantasy och skäms inte för att vara det!
Golden Apples of the Sun av Ray Bradbury. Jag recenserade den för många år sen, då jag ännu bodde i Åbo. Jag hade lånat den från biblioteket, men nu beställde jag efter den tll mig själv. Och vad glad jag blev: Det finns 12 NYA noveller i denna utgåva som inte fanns i den tidigare! Hurra!
A Briefer History of Time av Stephen Hawking. Jag hade egentligen tänkt läsa A Brief History of Time, men denna utgåva är bättre. För det första är språket polerat, så det är lättare för oss andra att förstå den. Det finns illustrationer som förklarar en del poänger som Stephen försökte lägga fram.
Håller de små grå cellerna i skick.

Sedan har jag förstås några andra böcker som jag kanske läser om jag kommer igenom denna bokhög:
J.R.R Tolkien - De förlorade Sagornas bok 1 & 2
Robert A Heinlein - The Door into Summer.
Jane Austen - Stolhet och Fördom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar