fredag 11 maj 2018

Myter och Legender III: Rama och Campbell

Det var visst under mitt tredje år vid akademin som jag kom i kontakt med två saker som jag valde att studera närmare:
Joseph Campbell och Ramyana-eposet.
Campbell tror jag att jag kom i kontakt med via youtube helt enkelt. Jag är, som bekant, intresserad av myter och legender och på youtube fanns en gammal berättelse som hade en intressant föreläsning om mytens kraft. Den finns inte längre kvar, men den hette helt enkelt "The Power of Myth". Jag beställde genast efter boken med samma titel (som mer eller mindre bara är en transkriberad version av intervjun). Jag beställde också efter hans mästerverk: The Hero with a Thousand Faces och svalde den! Det var en väldigt intressant läsning som handlade lite om varför jag är intresserad av myter och legender och hur de har påverkat vårt samhälle!
Jag rekommenderar hans böcker redan om du bara är intresserad av myter! De är inte särskilt tunglästa, så du måste inte ha en akademisk bakgrund för att kunna läsa den.

Så jag pratade med min egenlärare om jag fick skriva om Joseph Campbell och analysera hans verk i samband med berättelsen om Jesus. Läraren sa "Visst, men det får inte vara om Jesus".

Några månader tidigare hade jag besökt en, i avsaknad av bätter ord, inidsk affär i Helsingfors. Jag jobbade på Silja Symphony och hade några timmar att döda, så jag gick runt på stan. Och jag gillar indiska affärer, deras klädutbud är alltid så färgstarka, deras konstverk är så fina...
Och i en liten bokhylla stanade jag och kollade vad de hade. Det fanns en bok om yoga, en bok om Hare Krishna.... Och så drog jag ut en bok med titeln
"Ramayana - The story of Lord Rama".
Jag läste baksidan och där stod det:


"Countless ages ago, when men and animals could speak together and powerful brahmanas could effect miracles, the uncontrollable King Ravana was terrorizing the universe. The Ramayana records the adventure of Rama, the Lord of righteousness, as He struggles to overcome the forces of Ravana. This absorbing naration has delighted and enlightened countless generations in India, and its timeless spiritual insights are compellingly relevant in today's confused world."
Hur fascinerande lät inte detta?! Det lät så episkt och coolt att jag ville läsa den! Så jag lämnade butiken med en bok rikare.
En rolig sid-not: Apan Hanuman (som ni ser på bilden här) har faktiskt smugit sig in i en av mina berättelser. :D

Så jag såg på min egenlärare och föreslog att jag istället skriver om Lord Rama? Det tyckte han gick bra, och eftersom hinduism och buddhism är hans specialområde så var han nöjd över det faktumet att en elev så gärna ville skriva om det!

Mera blev det tyvärr inte gjort. På grund av personliga problem (som bara blev värre med åren), så skrev jag aldrig klart min avhandling och jag lämnade akademin alldeles för många år senare.
Nåväl, jag kan ju alltid söka in igen och skriva klart när jag är äldre och en pensionär. Det fanns på min tid en hel del sådana personer, som hade börjat studera på 80-talet, men så blev de / deras fru gravid och studierna måste avbrytas så att typen kunde jobba. Nå, nu har ungarna flugit ur boet (eller så är typen pensionär) och vill ta upp studierna där hen slutade!

Det är åtminstone berättelsen om min halvassiga akademiska karriär. Men jag ångrar inte en sekund att jag for dit! Jag lärde mig mycket nytt och träffade många intressanta människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar