söndag 13 maj 2018

Dawn of the Dragonslayer

Dagens film kom jag över via Discshop. Ännu en film som jag hittade i realådan under erbjudandet "3 för 10". Många av de filmerna är väldigt bra, faktiskt! Jag tror att jag denna gång beställde den gamla svartvita King Kong och Trollkarlen från Oz! Då var jag redan uppe i 10 euro, men kunde få en till film på köpet. Så jag slösurfade lite och hittade dagens film där.
Ärligt talat så trodde jag att filmen skulle vara mycket sämre än vad den faktiskt var!

Handlingen
Okej, så handlingen är rätt generisk:

I det medeltida skottland har en drake börjat härja. Den käkar upp fåren som tillhör en bonde och tar livet av bonden själv. Hans unga gosse blir skickad till greve Stirlings hov för att han där ska lära sig att bli en riddare. Efter många om och men lär sig pojken hur man blir det och längsmed vägen blir han förälskad i Stirlings dotter (efter att de har grälat ett par gånger), som är trolovad till en adelstölp.
Draken dyker upp igen, adelstölpen dör och pojken slaktar draken och gifter sig med dottern. Hurra!

Om filmen
Jag tänker helt enkelt lista några punkter som jag älskade med filmen.

  • Bra skriven dialog. Visst det är inte shakespearianskt, men åtminstone säger ingen typ "That was so cool!" eller något annat modernt uttryck. 
  • Bra skådespel! För vad än för roll skådespelarna har att spela ut så ger de sitt allt! Man får känslan av att bakom scenerna visste alla om att filmen egentligen är löjlig... "Så låt oss ha roligt då och leka!"
  • Bra set-design. De har helt enkelt filmat i Skottland vid ett gammalt slott, så det ser faktiskt riktigt bra ut! Jag föredrar alla gånger om regissörer kan filma på en verklig plats och inte framför en green-screen! 
  • Bra kostym-design. Jag var faktiskt beredd på att den unga kvinnans urringning skulle vara väldigt djup och att inte heller pojkens riddarrustning skulle se trovärdig ut. Men faktiskt inte, de har hållit sig ganska bra med att försöka skapa medeltida kläder och rustningar!
  • Musiken är helt enkelt bra! Jag kan inte förklara det på flera andra sätt! Jag gillade musiken!
Men så fanns det också några saker som var... Mindre bra.
  • DRAKEN.... Oh boy... Dålig CGI-drake, helt enkelt. Jag satt och tänkte "Playstation 1-cutscene"-drake, då den dök upp. Men här vill jag ändå försvara regissörens beslut: Vi ser draken väldigt lite. I de flesta scener i filmens tidiga skede ser vi den främst uppe bland molnen eller i ett kort ögonblick bara då den flyger förbi. Så jag tror att regissören helt enkelt visste om att den inte ser bra ut och istället för att klämma in den på flera ställen så får vi bara se en massa av den i den sista striden. I den scenen är det ändå svårt att undvika att visa draken!
    Men hade jag regisserat den hade jag kanske istället satsat på en praktisk effekt, som en drakdocka eller något.
  • Berättelsen är väldigt generisk. Då jag såg den så tänkte jag på att man borde banda in ett rifftrack, där jag sitter och kommenterar allt. "Hey, jag är kvinnan, jag ska vara ditt love-interest i denna film!", "Hej, nu ska jag vara en tölp! Det har ingen betydelse, vi blir ändå ett par i slutet!" 
  • En del saker, som t.ex magi förklaras väldigt lite. Det förklaras inte heller varifrån draken kom och hur paladiner fungerar. Men å andra sidan, är det väsentligt? Den viktiga frågan är ju om pojken kommer att kunna dräpa draken!
Så fem bra saker mot två dåliga saker. :D 

Betyg
Jag gillade den faktiskt! Visst, det är en B-film, den är gjord på en låg budget. Och visst är berättelsen väldigt generisk, men vad hade någon väntat sig? Den heter Dawn of the Dragonslayer, hade den försökt vara ett allvarligt försök till en bra film skulle den väl bara ha hetat "Dragon". Jag ville ha en berättelse om en pojke som slåss mot en drake och vet ni vad? Jag fick det!
Jag rekommenderar filmen till dig som vill bara slappna av och se en billig fantasyfilm som inte har en särskilt komplicerad story. Jag hade det riktigt skönt denna lugna lördagseftermiddag då jag slappade och ockuperade tv-soffan!

....Och det finns tydligen en tvåa...  ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar