onsdag 23 maj 2018

En kreativ semester

Jag skriver detta från matbordet i en stockvilla i en österbottnisk skärgård. Jag har nyligen ätit korv och min hemgjorda kålsallad, druckit ner det med en öl.
Idag har jag tagit en lång promenad och sett mig omkring i skogen. Det har blåst riktigt friskt idag, så min hatt höll på att blåsa av vid flera tillfällen. Har inte stött på någon varg, men kanske de kände av min doft och bestämde sig för att inte äta mig. "Jag äter bara människor som är uppväxta på en ekologisk, hälsosam diet, bara Gud vet vad för skit DEN DÄR människan har tryckt i sig!"
Såg däremot en liten orm på vägen som jag plåtade. Men det gillade den inte, den ringlade bara iväg.
"Kan jag inte ens få korsa vägen utan att någon människa stirrar?!"
Jag har åkt ut till sommarstugan (eller "villan" som jag vill egentligen kalla det) :D
En riktigt härlig dag var det! Jag satt vid denna plats från
klockan 12 till klockan 20 eller något, då det började bli kallt.

Jag kom hit förra fredagen och hade först tänkt bara stanna till söndagen. Tänkte jag skulle få tråkigt, ute i all ensamhet med bara mig själv och några djur som sällskap.
Jag hade helt fel! Jag är ännu här ute och skulle gärna stanna längre (men nästa vecka ska jag på ett möte och så har jag ett paket på posten som jag måste hämta senast nästa måndag).

Jag har skrivit en del. Mestadels har det rört sig om att jag har preppat inför nästa Camp Nanowrimo, som äger rum i Juli.
Med "preppa" så menar jag att jag har arbetat på att bygga upp världen där den berättelsen kommer att utspela sig, ritat upp kartor och skrivit upp namn på städer/viktiga karaktärer/historiska händelser osv. Har inte ännu ritat upp en karta men funderar på det. Somliga människor tycker kanske att jag förbereder länge på förhand, men jag tycker att det är en del av processen.
.
Jag har också utfört några skrivövningar som jag tycker om att göra, vilka har gett mig en del insikter om mig själv och mitt kreativa verk (som jag kanske berättar om i ett skilt inlägg).

Men jag har läst mycket också! Jag sitter nu som då ute på verandan eller vid stranden eller var som helst och läser i några timmar. Blev klar med Everything I need to know I learned from Dungeons and Dragons (och skrev en recension av den här) och så några noveller (Gate of a hundred sorrows bland annat) av Rudyard Kipling.
Och nu har jag börjat på American Gods av Neil Gaiman. So far so good!

Naturligtvis har jag också promenerat en hel del. Och bara beundrat naturen och lyssnat på fågelsången och vinden i träden.
Jag har också passat på att fotografera några djur som jag har haft turen att se! Det har förstås varit lite problematiskt då jag bara har haft telefonkameran här, vilket betyder att min zoom inte är den bästa, men ändå! Roligt är det!

Det känns riktigt fridfullt att vara här, så jag tror att detta blev lite som en slags mini-semester. Jag har i flera dagar inte alls oroat mig för min framtid, min ekonomi eller något annat löjligt världsligt! Jag har helt till hundra procent kunnat fokusera på mig själv, mitt inre liv och min konst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar