torsdag 24 maj 2018

Tom Sawyer räddade mig ur skolan!

Hur många av er har läst Tom Sawyer?
Det är en klassiker som handlar om pojken Tom som bor i Missouri med sin moster, tant Polly. Tillsammans med sin bäste vän Huckleberry Finn så är de båda med om en rad olika äventyr, också riktigt groteska sådana där de blir vittnen till ett mord.

En känd berättelse (min favorit iallafall) ur boken handlar om en söndag då Tom blir nakkiterad till att måla ett staket. Några av hans vänner kommer förbi och börjar håna honom, han tillbringar ju sin lediga helg med att måla ett staket!
Tom å sin sida säger att han älskar att måla detta staket, han skulle inte vilja göra något annat än att måla detta staket. Och genom denna enkla metod så lyckas han övertyga sina vänner att i utbyte mot frukt, leksaker och annat måla staketet istället.
Staketet blir färdigt snabbt och han får efter det spendera resten av söndagen hur han vill.

Nå, vart vill jag komma med detta?Jag satt häromdagen och tänkte på det där med att människor helst gör saker så smidigt som möjligt. Jag brukar ibland säga skämtsamt att "Grunden till all mänsklig utveckling är att saker ska vara lätta". Hjulet t.ex underlättade jättemycket, eller hur?

Och då tänkte jag på då jag var en gosse själv, i Toms ålder. Jag var väl elva då jag läste Tom Sawyer, skulle jag tro. Det tog länge, för boken vi har här hemma är ingen "barnversion", utan den är riktigt lång och utförlig. Jag gillade den, jag gör det än idag! Kanske jag borde gräva fram den och läsa den igen någon dag?
Och vid något senare skede hände det hemska!
BOKRECENSIONER! Läraren dimpar ner en bok i famnen på en och säger "det här ska du läsa och skriva en recension på så får du ett vitsord!" Du ska inte läsa för att det är roligt eller för att du är nyfiken på boken; Nej, du blir tvingad att läsa. Och inte nog med det, du måste söka efter någon slags mening eller något annat lika flyktigt.
Nu har jag inga problem med att skriva recensioner på böcker, då jag får göra det på mitt sätt. Men på den tiden var det en pina. Speciellt då vi inte fick välja vilka böcker som helst, för jag gillar att läsa, men aldrig fick jag läsa och recensera något jag gillade.
Jag tror att det var på sexan som vi skulle läsa en klassiker och jag fick recensera Tom Sawyer.

Senare kom sjuan. Ny modersmålsklass. Ny lärare. Och vi ska läsa en klassiker och recensera den. Jag lämnar in en uppsats om Tom Sawyer. Får ett gott vitsord.

Jag TROR att då nian kom hade jag en ny lärare, som ville att vi skulle läsa en klassiker och till denne nye lärare lämnade jag in en ny uppsats om Tom Sawyer. Men mitt minne är lite luddigt här, på nian var jag mera intresserad av tjejer! Och även om jag inte var en Don Juan så var nog DET ämnet mera intressant än att försöka finna "meningen" med Natten är ännu ung.

Och så kommer gymnasiet. Första modersmålslektionen. Och läraren har en liten uppgift åt oss.... Vi ska läsa en klassiker.... Och recensera den. Och lilla jag lämnar in en ny uppsats med titeln "Tom Sawyer". Får väl ett helt okej vitsord.
Här måste jag ändå ge gymnasieläraren ett gott ord: Hon hade mig att läsa Paulo Coelhos Alkemisten i en annan kurs och den boken gillar jag faktiskt! Många av de förslag på böcker hon hade var ändå rätt intressanta och hon smög inte med faktumet att "90 % av allt är skräp".

Så med andra ord lyckades denne unge Mississippi-pojke ge mig några extra timmars fritid. Man ska inte göra det svårare än vad det måste vara, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar