tisdag 3 juli 2018

American Gods av Neil Gaiman


Jag har nu varit nattvakt på ett konfirmationsläger. Det finns mycket tid där att läsa och jag tog med mig mitt portabla bibliotek. Så jag har plöjt igenom några böcker som jag kommer att recensera här på bloggen nu.

Neil Gaiman skrev jag ett skilt inlägg om hur han kom in i mitt liv: Genom att sitta i ett rum med benen i kors och hosta nu som då för att påminna mig om att han existerar! Och när jag nu slutligen gav upp och ägnade honom uppmärksamhet så kom jag på att han är en bra författare!

Handling
Shadow är en snubbe som nyss släpps ut ur fängelse strax innan hans bästa vän och fru dör i en bilolycka. Han träffar på den excentriske Wednesday som har ett jobberbjudande till honom som livvakt.. Och därefter börjar en minst sagt surrealistisk resa genom USA.

Om boken
Jag gillade språket i den. Neil har ett rätt så avskalat språk, men han får ändå med det mest väsentliga som behövs.
Som en snubbe som har dallat i mytologi och religionsvetenskap så tycker jag naturligtvis att boken är underbar! Det finns också en del kommentarer om vad vi anser att är viktigt i våra liv, vilka som är våra "gudar" idag. Jag tänker inte förklara mera exakt vad som menas med detta för jag tycker att boken får det bättre.
Men i övrigt så tycker jag boken var helt okej. Den var inte dålig, den var inte det bästa jag någonsin har läst. Den var okej. Förstås, låt oss inte glömma att när jag läste denna var jag nattvakt på ett konfirmationsläger så jag fick läsa den då jag borde sova.

Men jag tror att jag också behöver läsa om boken för jag har en tendens att missa detaljer på den första genomläsningen. Så jag måste läsa ett till varv!

Betyg
Jag borde läsa mera Neil Gaiman! För det kändes som att jag läste en bok som var helt okej! Läs den gärna, men någon som har läst mera Gaiman än jag får uttala sig om huruvida det är en bra bok att börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar