onsdag 11 juli 2018

Ett diktfynd!

För inte så länge sen besökte jag ett åldringsvännernas loppis i Jakobstad. Där hittade jag Ernest Hemingways bok "A Farewell to Arms" för femtio cent. Så jag köpte den, kan inte skada att läsa lite Hemingway med jämna mellanrum.
Det var inte fyndet jag gjorde.

Det verkliga fyndet var när jag öppnade boken och en liten lapp trillade ut. Nyfiken så plockade jag upp den och såg att det var en kort dikt som bokens förre ägare hade plitat ner! 
Den lyder

Gamla gubben Ernest
gilla mera tjur än häst
när han var som allra bäst
skrev han sånt som folk läst mest

Det förgyllde verkligen min dag!
Jag har nu skrivit av dikten i början av boken och limmat fast lappen i en citatbok jag har påbörjat. Man kan verkligen tala om ett fynd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar