tisdag 3 juli 2018

A briefer history of time av Stephen Hawking och Leonard Mlodinow

Nu som då vill jag läsa något mera faktabaserat. Jag räknar mig själv som en hobby-mycket ("hobby-historiker" brukar jag säga, men inte i detta fall)
Jag är inte en snobb med mina intresseområden. I min bokhylla finner man, förutom böcker om mytologi, folktro och religion också böcker om historia, musik, konst och i dagens fall fysik! Jag försöker läsa så brett som möjligt!

På 80-talet skrev Stephen Hawking sin bok A brief History of Time som blev en storsäljare. Den var skriven för Matti Meikäläinen och handlade, i stort sett, om universum. Dess uppbyggnad och vad som förmodligen kommer att hända.
Han går in på ämnen som The Big Bang, svarta hål, strängteorin, generella relativitetsteorin, kvantfysik, tidsresor och annat skojigt.

Och 2001 kom det en ny upplaga som heter A briefer History of Time, vilken är den jag har läst nu. Enligt förordet så innehåller boken nya beskrivningar av olika fenomen som fortfarande var rätt krångligt beskrivet i den förra upplagan. Det finns också illustrationer då Hawking t.ex pratar om doppler-effekten.

Boken i sig är lite krånglig att läsa på det sättet att om du inte greppar exakt vad t.ex Doppler-effekten är, då finns risken att du tappar bort dig då det pratas om Big Bang-teorin.
Jag kan ge dig en ledtråd: Mera komplicerad än vad de beskriver i The Big Bang Theory.
Så det är ett problem: om du inte greppar de koncepten som presenteras så kommer du att tappa bort dig längre fram i boken då de dyker upp igen.

Jag kommer och bli tvungen att läsa boken flera gånger, för jag är fortfarande inte helt säker på hur strängteorin är tänkt att fungera. Men jag gillade boken! Man behöver inte ha studerat fysik vid ÅA för att greppa vad boken försöker prata om.

Betyg
Jag rekommenderar den till dig om du är ens lite intresserad av fysik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar