söndag 24 juni 2018

Mitt portabla bibliotek

Läsandet är något jag mer eller mindre har tagit efter min mamma, även om min pappa också läser. Vilket har resulterat i att då jag ska resa någonstans så behöver jag inte ta med mig en, utan FLERA böcker! Även om det inte är särskilt troligt att jag faktiskt skulle hinna läsa igenom allt. Detta har nu lett till att jag helt har övergett att klämma in allt i min ryggsäck tillsammans med min laptop (för jag ska ju skriva också!) utan istället plockat fram en tygkasse ENDAST för mina böcker.
Eller som min mamma kallar det: "Mitt portabla bibliotek".

Nu till exempel ska jag vara nattvakt på ett skribaläger. Inför det lägret har jag packat en skild kasse med
1. Min bok som jag håller på att tugga mig igenom. (Fortfarande American Gods av Neil Gaiman)
2. Writers of the Future volym 25
3. Golden Apples of the Sun av Ray Bradbury.
4. 50 Great American Short Stories (alltså som INTE är science fiction eller fantasy)
5. Romeo and Juliet av William Shakespeare
6. En bok om att skriva
7. En bok med tal/intervjuer/krönikor av Neil Gaiman
8. A briefer history of time av Stephen Hawking
9. Min bibel
KANSKE jag ännu tar med Stolthet och Fördom av Jane Austen, för den ska jag läsa....

Jag hinner kanske läsa igenom en av böckerna om jag har tur. Men jag vill ändå ha med böckerna ifall jag vill läsa något annat!
En dag vill jag kanske utöka de grå cellerna och läsa lite Stephen Hawking. En annan dag vill jag vara lite kulturell och läsa Shakespeare. En tredje dag vill jag bara läsa en kort, rolig science fiction-novell.
Och så vidare! För man vet aldrig! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar