måndag 19 februari 2018

Tre (+4) dokumentärer

Jag ska inte ljuga: Jag stal denna idé från Ida. Men jag läste hennes inlägg och tänkte helt enkelt att "hey, jag skulle kunna göra likadant, för jag ser också gärna på dokumentärer"!
1. The Other F Word
Vad händer när punk-rockare, som spenderade sin tonårstid och ung vuxendom med att rebellera mot systemet, plötsligt blir medelålders män och har egna barn? Hur balanserar de punkrock-livet med att stå på scenen och skrika "Hey motherfuckers!" ? 
Vi får i denna dokumentär följa med en rad kända musiker från punk-världen och få höra deras tankar på faderskap, om deras uppväxt och deras egna relationer till sina föräldrar.
Sist och slutligen en väldigt hjärtvärmande dokumentär.

2. Being Elmo: A puppeteers journey
Jag växte inte upp med Sesame Street och jag känner inte heller någon som gör det. Men jag känner till serien och jag känner till några av karaktärerna från det barnprogrammet och vad programmet handlar om.
En av karaktärerna, Elmo spelades av Kevin Clash från det att karaktären skapades mellan 1984 och 2014. Dokumentären handlar helt enkelt om Kevins liv.
Det som gjorde att jag ville se dokumentären är helt enkelt för att jag var fundersam på hur en människa blir en puppeteer. Liksom vad för serie händelser leder till att en person tar upp ett sådant yrke?
Och jag ska erkänna att jag blev väldigt positivt rörd av Kevins livshistoria. Inte för att han kom från ett skitfattigt område och blev rik (vad jag förstod så hade båda hans föräldrar jobb). Utan för att Kevin finner en genuin glädje av att få spela en karaktär som gör så många barn glada.
Denna finns på Netflix! Se den där!
3. Roman Empire: Reign of Blood
Denna dokumentär skulle jag inte vilja kalla helt för en dramadokumentär. Det finns en del intervjuer, men en del av händelserna har dramatiserats.
Denna dokumentärserie handlar om den romerska kejsaren Commodus och hans liv från tonåring upp till sin död. Vad jag tycker är intressant är alla förklaringar bakom en del företeelser, som t.ex hur Commodus väg till tronen egentligen var rätt ovanlig (Han far och farfar var båda kejsare före honom, så han ärvde helt enkelt titeln, det var vanligare på den tiden att kejsaren helt enkelt utsåg en person till att bli kejsare efter honom, även om det inte fanns ett blodsband).
Finns på Netflix! Rekommenderas VARMT! Om du är en hobbyhistoriker och vill höra historier om en romersk kejsare så rekommenderar jag denna!

4. BBCs Hiroshima
Denna dokumentär handlar, kort och gott om atombomben som föll över Hiroshima. Men den handlar också om så mycket mera än det:
Den pratar om byggandet av atombomben, hela Manhattan-projektet. Den talar också om kriget mellan USA och Japan, varför det började och hur det pågick. Det handlar om hur bomben transporterades till sin bas och vad som hände där. Den handlar förstås om hur bomben fälls. Den handlar också om hur det var att befinna sig i Hiroshima efter att bomben hade fallit, det svarta regnet och all död och strålningen som efteråt mördade flera människor. Och så handlar den om efterskalvet, vad som hände i Japan efter bombningen, hur kejsaren klev över regeringen för att få slut på kriget.
Det finns intervjuer med historiker, men också japaner som hade överlevt bomben och piloterna som släppte bomben.
Oerhört intressant dokumentär om ett ämne som inte får glömmas!
Den finns på Netflix!


4½ Twice
På tal om Hiroshima.... Denna dokumentär handlar om Tsutumo Yamaguchi. Och vem är det? en person som överlevde de båda atombomberna som släpptes i Hiroshima och Nagasaki. Han förlorade hörseln och fick allvarliga brännskador som ett resultat.
Men det skulle dröja till 80-talet förrän han skulle för första gången öppet prata mot atombomberna och börja viga sitt liv åt fredsaktivism. Den gamla farbrorn skulle se rött om han hade läst vad Trump hade tweetat om atombomberna....Han dog 2010, 93 år gammal. Så han behövde inte se det.
Finns på netflix.
5. Jim & Andy
År 1999 kom ut en film som hette Man on the moon. Det är ett biografiskt drama om livet som komikern Andy Kaufman levde. Huvudrollen i filmen spelas av Jim Carrey, som jag inte behöver presentera för er.
Rollen var väldigt viktig för Jim. Andy var Jims idol då han var liten så Jim tog rollen helt på allvar. Det är en väldigt intressant dokumentär när man tänker på att det handlar om en man som fick chansen att spela sin hjälte. Det är något överväldigande med hur allvarlig Jim är när han pratar om sin relation till Andy.
Dokumentären pratar också förstås om Andy Kaufmans liv och uppväxt. Och hur komedigenren såg ut på den tiden och exakt vad som var annorlunda med Andys rutin. Och Jim carreys liv likaså.
Finns på Netflix.
6. Black Panthers: Vangurad of the Revolution
Jag brukar titulera mig själv som hobbyhistoriker. Och Andra världskriget känns det som att jag redan har betat av, jag är klar med det för stunden. Däremot finns det mera saker i den lite mera moderna eran som jag inte alls känner till. Som t.ex Black Panther-rörelsen i USA. Denna dokumentär var jätteintressant, den talar en del om hur det vara att vara en afroamerikan i USA på 60-talet. Hur och varför det uppstod och vad som hände sen.
Finns på Netflix. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar