onsdag 14 februari 2018

De 10 mest cheesiga kärlekslåtarna!

Redan förra året tänkte jag på att göra ett blogginlägg över "10 kärlekslåtar". Men jag ville inte bara göra mina favorit-kärlekslåtar, nej jag ville göra en lista över de mest "meh" kärlekslåtar. Ni vet de kärlekslåtar som inte precis spelar ut ett STORT känsloregister.
Men för det kräver jag att jag hör lite mera på kärlekslåtar, så jag gör en enklare lista i år:

De 10 mest cheesiga kärlekslåtarna jag kommer på! Som faktiskt får mig att skratta bara av hur smöriga de kan vara! Fast sen finns det också skillnad på cheese och cheese, jag menar det finns bra cheesighet och dålig cheesighet! Jag kanske ska försöka blanda ihop det bästa av två världar?
Borde jag skriva ett skilt inlägg där jag pladdrar om uttrycket "Cheesig" ?

10. Boyz II men - I'll make love to you

Oh gawd... Har ni läst texten?

Throw your clothes on the floor
I'm gonna take my clothes off too
I made plans to be with you
Girl whatever you ask me you know I can do


Liksom inget om känslor och sånt utan rakt av "Yep, nu ska vi knull!" 


9. Air supply - All out of love

När jag läser denna text får jag känslan av att det är ett förhållande som tog slut. Och killen vet inte vad som gick fel utan bara sätter sig ner på knän med korset i ena handen som en martyr och säger "Mitt liv är ingenting utan dig!!!"
Och exet säger "Sheesh, jag sa ju vad felet är, du är för klängig och du lyssnar inte!"
"Jag kan inte andas utan dig!!!"


8. When you say nothing at all - Ronan Keating
Denna låt gillar jag faktiskt. Kompositionen är vacker och Ronan kan faktiskt sjunga. Men det fanns en textramsa som jag aldrig förstod då jag var yngre: "You say it best when you say nothing at all".
Och visst, jag förstår nog nu vad han menar, handlingar talar högre än ord, att hon/han/den visar sin kärlek bättre genom att helt enkelt göra saker för Ronan.
Men jag fick ändå bilden av en kvinna som är mitt i en episk kärleksförklaring och Ronan lägger sitt pekfinger över hennes mun och säger "Shh... You say it best when you say nothing at all...."
Med andra ord: Shut up, lady! :D


7. Float on - The Floaters
Alltså.... Denna text är så skitkul! För att inte tala om själva musiken i all sin äkta 70-tals Motown-anda! Vet ni, jag tror jag lägger in en egen textramsa, harkel:

"Gemini, and my name is Johan
And I look for a woman who
isn't turned off by me being lazy
If you fit that description, baby
Here's what I want you to do: 

Take my haaa-and
Come with me baby to Loveland
Let me show you how sweet it could be
Making love with Johan-ee!" 
6. Every breath you take - The Police
Okej, kanske folk inte har läst texten så noga... Men låten handlar om en stalker. Jag menar en person som följer vartenda steg du tar, varenda rörelse du gör. Jag menar det är säkert romantiskt när en sexig tonårsvampyr ser på då du sover, men när LILLE JOHN gör det, oooh, då är det creepy!


5. I would do anything for love (but I won't do that) - Meat Loaf
Låten misslyckas på sin logik. Om man gör vad som helst för kärlek, men inte dendär ena saken så gör man alltså INTE vad som helst för kärlek?
Sedan tycker jag videon är så skitkul för den så self-inserted fanfic-y. :D Liksom Meatloaf i rollen som ett missförstått monster som samtidigt är ett musikaliskt geni.


4. My heart will go on - Celine Dion
Ja, denna låt borde finnas i all sin 90-tals-cheesighet. Jag var där då Titanic kom ut och blev en hit och good lord, denna låt gick inte att undvika!
Jag har jobbat på färjan så... Ännu 2013 då jag var uppe på soldäck så stod det par i fören och imiterade Jack och Rose. Gulligt. :D

3. Treat you bette - Shawn Mendez
"Åh, kära du, vet du jag tror int att din karl är bra för dig! Du förtjänar någon som behandlar dig rätt! Någon som håller upp dörrar och skit! Någon som uppskattar dig! Som mig! Jag kan vara din gentleman..."
Jag trodde på den skiten också då jag var en tonåring. Att om man är snäll så får man brudar. (Och jag avskyr termen "får brudar", men den diskussionen tar vi en annan dag) Och är det inte konstigt att man ändå är snäll men ändå faller alla bra kvinnor för douchebags när jag är SÅÅ mycket bättre?? De borde väl dejta mig???
Dagens hårda sanning: Det är helt rätt att vara snäll mot kvinnor, men det är inte som en lag på att brudar måste flockas kring en för att man är snäll! Kanske man ska vara snäll mot människor i allmänhet bara för att det är det rätta?


2. Truly madly deeply - Savage Garden
Denna cheesiga 90-talslåt är rolig. Men det finns en dimension av denna låt som jag rent ut sagt avskyr.
Ni som är i ett förhållande, skulle ni hålla med om att ett förhållande fungerar båda vägar? Att ett förhållande är både att få och att ge? Det ska inte vara så att mannen allena ser till att förhållandet fungerar och att livet är perfekt för kvinnan, som i sin tur inte behöver göra något annat än att sucka drömmande?

Denna låt handlar inte alls om det, utan här handlar det om en typ som vill i stort sätt rädda Prinsessan på ärten och sedan spendera resten av deras liv med att vara hennes betjänt.
Jag har varit i sådana förhållanden. Det är inte vackert, det är plågsamt. För vems fel är det då när vardagen gör sig påmind, då nyförälskelsen är över och räkningar måste betalas...? Betjänten förstås, han ska ju se till att allt är underbart, bäst att Prinsessan skaffar sig en ny som denna gång faktiskt kan kasta ett lasso runt månen och dra ner den för henne.
Och att denna låt målar upp det som ett ideal gör mig skitförbannad!

OCH så har låten textramsor som "a reason for living"! Som att kärlek allena skulle plötsligt göra livet perfekt, alla problem löses så fort man träffar någon. I så fall har jag dåliga nyheter....
Detta är dålig cheese!


1. Loving you - Minnie Riperton
Eeeh.... Uuuhm.... Vad tusan ska jag säga om detta...? Hon har bra sångröst...? 
"Lovin you is easy 'cuz you're beautiful"..
"Doon-doon-dodoo.... AAAA-aa-aa-aah...!"
"lalalala-la, lalalalala-la..."
"No one else can make me feel the colors that you bring"
"Everytime we -ooooh- I am more in love with you?"

Ha en trevlig alla hjärtans dag, allihopa! Jag ska väl... Uumm.... Sitta ensam här, fortfarande arbetslös och... Typ se en film eller spela spel... Kanske skriva lite. Ensam. Men inte stör det mig inte! Vet ni, jag är en ensamvarg, haha-haha-haa....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar