måndag 5 februari 2018

Låtar jag lyssnar på när jag är arg

Jaa, ni, vad lyssnar jag på när jag är arg....? Det skulle vara lätt att tro att jag lyssnar då på Carcass eller något annat tungt för att "få utlopp för vreden", som något smartskaft skulle påstå. .

Nu beror det förstås på varför jag är arg. Jag menar jag kan ha en dålig dag då jag har ätit och sovit dåligt och vara arg för det.
Jag kan vara arg på någon som har gjort mig orätt.
Jag kan också vara arg på mig själv för att jag har klåpat.
Jag kan vara arg på "denna värld" och dess orättvisor.

Så orsakerna kan variera och därför finns det inte ett definitivt svar. För när jag är arg brukar jag helst söka mig till musik som tröstar eller håller med mig, om det är berättigat.
Fast det är inte heller något jag tänker på. Ibland har jag faktiskt lyssnat på GLAD musik då jag är arg, så att jag ska lugna ner mig, för jag vill ju inte vara arg! Jag tror inte att man ska trycka ner sina känslor, men jag tror inte heller på att man ska göra ett brinnande inferno av en tändsticka.

Men låt oss ta senaste gång jag riktigt rasade, vad lyssnade jag då på?
John Lennon- Let it be

Det var en period i januari då jag var utled på allt. Jag hade fortfarande inget jobb, inga av företagen hörde av sig, våra politiker ville göra mitt liv hårdare, facebook svämmade över av goda nyheter hos andra och jag var sjuk i flunsa. Jag kände mig så arg, för jag kände mig så misslyckad. 30 år och det enda jag hade att visa upp för det var några halvfärdiga utkast till science fiction och fantasy-berättelser.
Någonstans i Livets Lotteri hade jag blivit snuvad på konfekten! Det var inte rättvist! (Förstås, fråga Syrien om de skulle hålla med mig, am I right?)

Då fann jag faktiskt tröst hos denna låt som The Beatles gjorde. Den har oftast förknippats med John Lennons mamma, som sa det till .
Iallafall, det jag tog från låten var så enkelt som rådet "låt det vara". Det är tungt, det är tragiskt, men låt det vara och grubbla inte på det. Jag kan ändå inte göra mer än vad jag redan håller på med.
"There'll be an answer", det är något som jag tror på själv. Att senast i nästa liv lär jag väl få reda på allt, om jag inte är uppmärksam på detta liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar