fredag 2 februari 2018

En låt som jag älskade men som jag nu avskyr

Denna var faktiskt enkel:

Deep Purple - Smoke on the water

Jag har alltid gillat klassisk rock. När jag var en liten pojk och hörde detta så blev det min favoritlåt väldigt snabbt. Och jag tycker fortfarande att låten är ett bra musikaliskt stycke! Jag avskyr inte denna låt så mycket som jag skulle kunna!

Sen började alla mina vänner i skolan spela elgitarr....

I något skede blev det populärt bland pojkarna att skaffa en elgitarr och börja spela. Antagligen på grund av den seglivade myten att "brudar älskar gitarrister". Det förvånar mig inte att av alla vänner jag känner som började spela gitarr så är det kanske två eller tre som fortfarande spelar, resten höll på i ett halvår innan de tröttnade.

Och denna låt, tillsammans med Paranoid av Black Sabbath var bland de två första låtarna alla lärde sig! Det är en lätt låt, riffet är lätt att lära sig och om man inte försöker spela solot utan nöjer sig med detdär förbannade riffet så blir man en Rock-gud snabbare!
Det betydde att så fort vi satt i musiktimman och någon plockade upp gitarren så för att show off började denne unge Yngwie Malmsteen köra dedär tonerna.
Om vi hade bandövning i någons lokal och någon gäst ville show off sina skills, gissa vilken låt som de började hamra på?
"Tön-tön-töööön, töön-töön-tödööö...!!"
Därför förknippar jag denna låt bara med finniga tonåringar som på ett billigt sätt vill bli av med oskulden genom en sådan ädel hobby som att spela gitarr! Inget om att bli bättre musikaliskt eller skapa något nytt.

En till skam med denna låt är att Deep Purple annars är ett genuint bra band! Jag gillar denna låt på grund av basgången, men ingen har ju hört den för alla känner till "Töön-töön-tööö!!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar