måndag 29 januari 2018

Några låtar från mina favoritband

Har jag inte svarat på detta redan? I detta inlägg? Nå, här kommer några till!


Running Wild - When time runs out

Jag skulle egentligen vilja sätta upp en hel Running Wild-playlist för jag gillar väldigt många av deras låtar. Jag gillar deras förmåga att sätta ihop kickass-låtar med egentligen relativt lätta medel. I denna låt tycker jag se ett exempel på det, det samma gamla riffet som mjölkas nu som då. Och fortfarande är det awesome! Och visst är inte Running Wild det enda bandet som gör det, tvärtom så är det väldigt vanligt att ett heavy metal-band har ett riff som mjölkas. Precis som i blues, som är en förfader till Heavy Metal. 

Def Leppard - Hysteria

I allmänhet skulle jag rekommendera hela Hysteria-albumet! Det finns väldigt få dåliga tracks på det albumet. Men lyssna inte bara på mig, utan ta följande fakta till er: Om ni plockar upp ett "Best of Def Leppard"-album så är antingen halva eller hela Hysteria-albumet med! 
Fuck it, jag länkar till några låtar här:
Den, den, den och den!

Edguy - Save Me

Jag valde antingen mellan denna låt eller Superheroes. Jag skaffade deras album Rocket Ride när jag gick i gymnasiet. Jag gillade deras snabba stil och deras rock-attityd, samtidigt som de hade inga problem med att skoja om sig själva, vilket märks i t.ex denna låt.

Avantasia - Lost in Space

Strax efter att jag hade lyssnat igenom Rocket Ride så fick jag reda på att sångaren och den primära låtskrivaren i Edguy, Tobias Sammet, hade ett sidprojekt. Det hette Avantasia och beskrivs bäst som "metal-opera", fast jag undrar om det inte bara var sant för de två första albumen...
 Och de hade nyligen kommit ut med ett koncept-album som hette The Scarecrow. Det albumet är fortfarande ett av mina favoritalbum. Låten ovanför är från det albumet, men jag skulle också vilja lyfta fram denna låt och denna låt. 
Och andra kickass-låtar av Avantasia i allmänhet som jag skulle vilja lyfta fram är denna, denna, denna och denna

I övrigt så kan jag säga att visst finns det nyans skillnader mellan Avantasias och Edguys musik. Edguys musik försöker vara rock/metal medan Avantasia försöker vara större och mera teatralisk. Som ett exempel på detta så tänker jag på denna låt. Det har ett mäktigare sound än om det hade varit en Edguy-låt, trots att Edguy har på sina senare album blandat in mera orkestrar, men det låter ändå rätt lika. Det betyder inte att Edguy skulle vara sämre, men det är värt att poängtera ut. 

För övrigt så är Tobias fortfarande aktiv som sjutton med sina projekt! Edguys tre senaste skivor kom ut 2014, 2011 och 2008. Avantasias tre senaste album kom ut 2016, 2013 och så kom det ut TVÅ Avantasia-album 2010! Om jag någon gång får tillfälle ska jag fråga honom om han ens sover?

Sådär ja! Nu får det vara nog för denna gång, nu har ni fått en hel del musik att lyssna på! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar