måndag 15 januari 2018

Mitt 2017 i mitten av januari

Jag hade ursprungligen planerat att släppa denna kring nyårsafton, men det blev inte av. För jag var sjuk. Hostade, rosslade och hade feber. Jag missade tolvslaget vid midnatt för jag orkade inte hållas vaken. Först nu har jag börjat återhämta mig, känns det som, fast jag inte är helt frisk.
Och jag skrev en årssammanfattning tidigare, som jag deletade för ja... Hade inget att säga. Men gör väl ett nytt försök.

Gjorde du något 2017 som du aldrig gjort förut? Gick en kurs i köksarbete. Lärde mig laga mat, men också lite om hur man arbetar i kök och sånt. Riktigt intressant var det! Jag har blivit intresserad av matlagning på ett helt annat sätt förut.
Och så började skriva om en av mina berättelser (alltså inga noveller). Hittills har det gått så att jag inte har så pass mycket självförtroende att jag tror att något kan rädda det jag skriver.

Genomdrev du någon stor förändring? Flyttade hem-hem. Till Österbotten.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ingen som jag kommer på. De flesta av mina vänner börjar väl redan ha förökat sig? Jag kommer på ett eller två par som jag känner som inte ännu har barn. Sen har jag förstås också vänner som har fått ett till barn, "blivit föräldrar för andra gången".

Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?
Hmmm...  Inte det specifika datumet, men "slutet av Juni", då jag sa hejdå till Åbo.

Dog någon som stod dig nära? Nej

Vilka länder besökte du? Jaaaaaa, låt oss se, då jag har sååå skitmycket pengar så har jag naturligtvis hunnit resa till Barbados, Kreta, Italien, Japan, Dubai, Månen, Mars, Midgård, Westeros, Mushroom Kingdom...

Bästa köpet? Inte vad jag kan komma på sådär på rak arm... Förstås, jag är en bok-och filmsamlare, så jag har väl skaffat lite sånt nu som då, men bästa köpet...?

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jag deltog igen i Nanowrimo, vilket alltid gör mig glad. Och visst var det roligt att vara hemma igen!

Saknar du något under år 2017 som du vill ha år 2018? Låt mig se, förutom egen lägenhet, bil, arbete, stabil ekonomi, framtidstro och bättre självförtroende?
En printer. Och en lässoffa.

Vad önskar du att du gjort mer? Tränat. Jag har urkass kondis och skulle behöva så att säga, komma i form, så ja... Måste hitta något att göra. Gärna något roligt. 
Arbetat mera på min bok.
Sett mera filmer och recenserat dem till denna blogg. Den har varit väldigt tyst på den fronten.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Hmmm... Game-at. Säkert skulle jag ha fått läst och skrivit mera om jag hade skitit i det. Men jag råkar gilla det.

Favoritserier från året som gått? Jag såg säsong 2 av Ash vs Evil Dead, om det räknas. :D Annars så började jag titta på originella Star Trek-serien och älskade den med detsamma! Och så har jag sett igenom Sopranos, som är en klassiker för mig!

Bästa boken du läst i år? Sagan om Ringen-trilogin på engelska. Språket är mera poetiskt, mera magiskt och dylikt på engelska.
Sedermera så fick jag också tag i en bok som är full av tal och kolumner från Neil Gaiman. Det var en intressant läsning! The View from the Cheap Seats heter den!

Största musikaliska upptäckten? Jag upptäckte M83! Ni känner säkert igen dem från denna låt. Men jag upptäckte den genom denna låt och senare upptäckte jag denna låt.

Vad var din största framgång på jobbet 2017? HAHAHAHA.....Den var rolig.

Största framgång på det privata planet? Roligt att vara hemma med familjen. :) Träffar dem oftare nu än en gång per halvår som man gjorde tidigare.

Största misstaget? Ja, jag antar att jag är alldeles för AWESOME! För att citera en stor man: I'm not bi-polar, I'm bi-winning! I win here, I win there, I win everywhere! Men det är väl inte mitt fel, haha!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ungefär samma som 2016, som var väl lite bättre än 2015, men bara lite.
Gissa tre gånger.

Vad spenderade du mest pengar på? Förutom det nödvändiga... Böcker och filmer.

Något du önskade dig och fick? Nå, jag hade en tid i Åbo tänkt på att flytta upp till Österbotten.

Något du önskade dig och inte fick? Jag trodde jag skulle flytta till Österbotten, få ett donarjobb och fixa en mysig liten lägenhet. Men neeej.... Varifrån kunde jag få en sådan idiotisk idé... ?

Vad gjorde du på din födelsedag 2017? Jag filmade en video, sen satt i min halvt nedpackade lägenhet i Åbo och söp tills jag själv blev packad. Sen gick jag en sväng till en gammal favoritkrog och söp lite till en stund innan jag gick hem tidigt och la mig.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mycket, och ändå väldigt lite. Det knepiga är att jag inte vet heller exakt vad som skulle ha gjort året bättre. Hade jag t.ex fått ett jobb här i Österbotten så finns det ingen garanti för att alla mina andra problem skulle magiskt ha försvunnit. Man är sin egen värsta fiende trots allt.

Vad fick dig att må bra? Deltog i Nanowrimo. :) På riktigt, det hjälper alltid. Och så förstås att vara hemma med familjen igen. vad kan jag säga, jag är en familjeman!

Vem saknade du? Många vänner som bor kvar i Åbo och så förstås vänner som bor här i trakten men som jag inte har hunnit träffa av diverse orsaker.

De bästa nya människorna du träffade? Tror inte jag har träffat så många nya människor att jag skulle våga kommentera?

Mest stolt över? .... Kan laga lite bättre mat nu än vad jag gjorde tidigare? Jag menar jag experimenterar mera friskt med kryddor nu, något jag alltid har varit nyfiken på att testa.
Förstås, under dessa månader som jag har bott hemma så har jag varit till en stor hjälp för mina gamla föräldrar. Jag antar att det kan man vara stolt över.
Och så har jag gått lite ner i vikt.
Och så skrev jag en fantasyberättelse under nanowrimo. Och jag funderar nu redan på uppföljaren, för jag vill ändå träffa gänget igen och skicka iväg dem på nästa äventyr.

Högsta önskan just nu? Några goda nyheter, om det så är att ett par av mina vänner väntar barn eller att ett annat par ska gifta sig.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? .... Jag vet inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar