fredag 19 januari 2018

Min(a) favoritlåt(ar)!

Först på listan är min favoritlåt. Vilket i sig är svårt, eftersom jag lyssnar som sagt väldigt brett. Det betyder att jag har något mellan 20-40 låtar som är mina favoriter.
Så därför tänker jag "tunna ut" siffrorna och helt enkelt välja låt(ar) som jag har lyssnat på nu som då i flera år och fortfarande gillar.

Queen - Radio ga ga


Jag har berättat om detta tidigare, men när jag var liten så hade syrran de bästa skivorna. Hon hade bland annat en Queen best of-samling, där bland annat denna låt fanns med. Det var ett svårt val, för jag skulle egentligen vilja säga "Hela Queen the platinum collection". Men måste väl välja en låt ur den samlingen så det fick bli denna!
Alice Cooper - Poison


Denna låt dyker nu som då upp i "top 10 guilty pleasures". Varför en guilty pleasure? För mig skulle en guilty pleasure vara att jag skulle gilla Ace of Base, låtar som jag inte skulle vilja att folk vet att jag lyssnar på.
Jag satte denna låt hit, jag lyssnade på den då jag var en hormonstinn, missförstådd tonåring och blev genast förälskad i Alice Coopers musik, kring Trash-eran. (dvs albumen Trash, Hey Stoopid och i en viss mån The Last Temptation of Alice Cooper.) Jag lyssnar igenom dem nu som då. När jag under NaNoWriMo i år skrev Alvdalen så hade jag åtminstone de tre skivorna på min spotify-playlist.
Så för mig är denna låt på riktigt ett "blast from the past".

Michael Jackson - Smooth Criminal

Jag tror denna skiva kom ur syrrans samling den också. Och jag gillade faktiskt Michaels musikerskap, men det var en väldigt vågad sak att erkänna i början av 2000-talet, då resten av världen var ute efter hans blod.
Men detta gillade jag och kunde lyssna på när andan föll på. Denna låt, tillsammans med Dirty Diana, Beat it, They don't really care about us, (som alla har kickass gitarrsolon!), Billie Jean, Thriller... Åtminstone de låtarna lyssnade jag på ibland och har börjat uppskatta dem mera nu när jag är äldre!
Jag hade tänkt på att fara och se honom live om han skulle ha kommit via Finland under This is it!-turnén, men det föll igenom pga hans död.

Clamavi de profundis - Song of Durin
Förutom att texten är från sagan om ringen-böckerna, dvs de är skrivna av Tolkien själv?
Jag älskar hela uppsättningen, körsången och allt!
Om jag knoppar av får någon sjunga detta på min begravning! :D 
Och denna låt hör jag på mest just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar