söndag 21 januari 2018

Feel-good låtar

Eller "en låt som inte borde mördas" eller "en låt som får mig på gott humör".

Sam Cooke - What a wonderful world

Detta är väl exempel på hur "icke-metal" jag är ibland och lyssnar på lite äldre musik. 

Marc Cohn - Walking in Memphis

Jag älskar låten främst för textens skull, men också för den övriga kompositionen. Jag uppfattar ur texten om en religiös upplevelse (inte nödvändigtvis ett kristet religiöst upplevelse, trots att texten nämner det). Men i det stora hela handlar låten om en person som är "blue as a boy can be", men som blir bättre av att besöka och promenera runt i staden Memphis, träffa Elvis spöke och slutligen bekänna sig till att "för den stunden" vara en kristen. 

The Midnight - Days of Thunder

Jag gillar somliga aspekter av 80-talet. Därför blev jag glad när jag upptäckte retrowave. Det är en musikstil som tar mycket inspiration från 80-tals synthmusik och soundtracks. John Carpenter och Vamgelis brukar nämnas som inspirationskällor.
Så tro det eller ej, men denna låt är från 2014. 
Det är roligt att lyssna på när man vill bli på bättre humör. 

Spinal Tap - Tonights gonna rock you tonight

Jag gillade filmen och älskade soundtracket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar