lördag 28 april 2018

Ray Bradbury - förklaring

Jag skrev just en dikt om min favoritförfattare. :) Och den dikten har en del saker som kan te sig obskyra om man saknar förklaring, jag refererar till en del av Bradburys verk och saker som jag själv har läst av honom.

Ray Bradbury kom till mig, log oskyldigt
Han höll mot min tinning en elektrisk klinga
"Jag beodrar dig, unge man: lev för evigt!
Sluta aldrig observera, sluta aldrig springa!"

(Hela denna vers är en referens till en upplevelse som Ray berättade att han fick då han var en liten pojke. En cirkus var i stan och där träffade han en magiker som kallades Mr Electrico. Full av statisk elektricitet rörde han sin käpp vid då den sjuårige unge Ray och sa till honom "Lev för evigt!".

"Sluta aldrig observera, sluta aldrig springa", detta är ett skrivtips som Ray skriver om i sin bok Zen in the Art of Writing. Det finns ett kapitel som handlar om att skriva intensivt då man skriver, men observera världen i stillhet då man inte skriver. Ray jämför det med hur en ödla rör sig: De springer snabbt och sen står de blickstilla. Tills de rusar igen.)

När han hade sagt det tog han mig på sitt skepp
genom stjärnorna flög vi till Barsoom
där pekade han med sin gyllene käpp
Landskapet vi såg var full av ungdom

(Barsoom är inte Rays uppfinning, utan det är författaren Edgar Rice Burroughs som kallar Mars för Barsoom i sin bokserie "John Carter of Mars". Och Edgar Rice Burroughs var en stor influens på Ray. Han hade sagt att han "önskar att hans böcker kunde få stå i bibliotekshyllan bredvid Burroughs. Därför tänker jag också att landskapet skulle vara fullt av ungdom, eftersom Ray i sina texter ofta tog inspiration från barndomsminnen och sin barnlika kärlek till omvärlden.)

Evig sommar i det gamla landet
Ånglok som rör sig som en drake
Land som har funnits i flera årtusendet
Men i detta land fanns en hake!

(Den första raden är en referens till boken Dandelion Wine/Farewell Summer som baserar sig på hans barndom ("det gamla landet"), ångloket är en referns till Something wicked this way comes, landet är en referns till flera berättelser, som t.ex The Fog Horn)

"Detta rike är ej ditt, unge man
du måste bygga ditt eget rike.
Du måste tro på att du kan
skapa saker ingen har sett like."

(Hur mycket jag än må älska Bradburys böcker så kan jag inte skriva som han, för jag är inte han. Jag måste skriva eget och vara mig själv.)

Ray Bradbury tog mig till rymden
där allt är nytt och okänt
Jag står stilla och springer som vinden
jag har inte ännu återvänt

(Jag försöker här eka en sak som Ray sa i en intervju om Edgar Rice Burroughs: "Burroughs came into my life early, he took me to Mars and I've never come back!")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar