söndag 15 april 2018

Grendels mors klagan

Ack!
Förbannelse över geaterna!
Må avgrunden sluka dem
och pina dem i evighet utan slut!
Se vad de har gjort med min son!

Min son, Grendel, en stark person
passerade över den galna bron,
till kung Hrotgar och hans rike
spred skräck, aldrig sett dess like.

Danerna kallade på geaternas son
för att rädda dem från mitt barn
med ett stort och mäktigt dån
klippte Gud av min sons livsgarn

Beowulf, utan rustning eller vapen
styrka från Wægundingarnas folk.
Krälande från striden över landskapen,
min son dräptes ej av svärd eller dolk.

Min sons arm revs från hans armhåla!
Hem till mig kom han, blödande
Han hade tid att Beowulfs namn vråla
innan han lämnade mig sörjande.

Min sorg har övergått i raseri!
Jag skall finna Grendels dräpare
skyldig till detta barbari! 
Jag vill se marken bli rödare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar