måndag 24 augusti 2015

Väckelse av Stephen King

en bok av en författare som jag älskar men som jag inte har läst ännu. 
Jag hade först tänkt få tag i Ray Bradburys bok Something wicked this way comes. Men sen kom jag över Isaac Asimovs bok Stiftelsen, som jag först läste och tänkte recensera istället. Men nu ramlade jag över denna bok och siktade in mig på den istället!

Handling
När den unge pastor Charles Jacobs börjar verka i en liten småstad på 60-talet så är alla glada. Speciellt vår huvudperson, den sexårige Jamie Morton. Jacobs visar Jamie och de andra barnen i stan sina hemlagade uppfinningar som t.ex en elektronisk mini-Jesus som kan gå på vatten.
Allt går bra för Jacobs tills hans fru och pojke dör i en bilolycka. Förtvivlad och bitter på Gud så lämnar Jacobs staden och försvinner.
Många år senare har lille Jamie blivit en trettioårig musiker med drogproblem. Och han träffar på Jamie igen och denne har nya planer och nya uppfinningar....

Lång historia kort: Boken handlar om hur Jacobs går från att vara en optimistisk karismatisk predikant till att bli en galen vetenskapsman.

Om boken
Stephen King sa i en intervju att han hade alltid velat skriva en bok om en galen vetenskapsman, men han ville inte gå in på det klassiska "GALNA vetenskapsmannen". Idén hade funnits med honom i åratal och inspirationen kom från Arthur Macens novell The Great God Pan och Mary Shelleys Frankenstein.

Boken är väldigt typiskt King, med tanke på att det har en långsam uppbyggnad. Vi får flera kapitel som täcker flera år av Jamies liv, hur hans musikkarriär går, hans knarkproblem osv. Detta är ett fel man kan tycka Stephen gör många gånger, för jag upplevde att pastor Jacobs var utan tvekan den mest intressanta karaktären! Jamies bakgrundshistoria är inte så väldigt intressant förrän den sista kvarten.
Lovecraft-fans kan bli positivt överraskade när de läser Väckelse. De vermis mysteriis och Necronomicon nämns och De Gamla nämns. Men förvänta er inte att ett tentakelmonster dyker upp.

Betyg
Idén är bra och Stephen King kan hantera idén väldigt bra. Det som drar ner betyget är vår huvudperson, Jamie. Han är inte särskilt intressant, man kan säga att han är en Stephen King-stereotyp: En knarkare från en liten småstad i Maine.
Men i övrigt så är boken väldigt bra! Jacobs är en karaktär man känner sympati för och man vill att han ska lyckas för vi vill se vad sjutton hans Stora Experiment för med sig.
Jag ger Väckelse 8 av 10! Jag rekommenderar den till gamla läsare av Stephen King, SAMT till personer som vill börja läsa honom men vet inte vad de ska börja med.
Karln har blivit MYCKET vassare på gamla år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar