tisdag 4 augusti 2015

The Adentures of Sinbad

När jag var åtta år så gick det en serie på TV som var det coolaste jag någonsin hade sett. Jag skulle våga påstå att den serien hjälpte mig in i fantasyträsket. Serien hette The Adventures of Sinbad.

Handling
Inspirerad av karaktären Sinbad från Tusen och en natt så denna serie handlar om sjöfararen Sinbad. Han har till sitt förfogande ett skepp samt en besättning färgstarka karaktärer: Hans starke, smått korkade storebror Doubar, uppfinnaren Firouz, den stumme Rongar, trollkarlslärlingen Maeve och hennes falk Dermott.
I början av serien har Sinbad fått en uppdrag att rädda en prinsessa från trollkarlen Turok. Han börjar med att hämta trollkarlen Dim-Dim som skolade honom när han var liten. Men under uppdraget försvinner Dim-Dim!
Så under resten av serien så seglar vår besättning runt för att leta efter honom. Och löser en massa problem medan de håller på.

Om serien
Den här serien gjordes i samma stil Nyzeeländska serier som Xena: Warrior Princess och Hercules: The Legendary Journeys. Jag skulle påstå att skillnaden är att Xena och Hercules drar inspiration från främst romersk mytologi, medan Sinbad drar inspiration från grekisk men också arabisk folktro.

Huvudkaraktären Sinbad skulle jag påstå att är en typisk "90-tals fantasyhjälte". Han är modig och "smart" (det kan diskuteras) och han har alltid en one-liner att häva ur sig då han har räddat dagen. Ibland kan han vara irriterande med sin "coolhet", men samtidigt så är det en del av karaktären. Därför älskade jag honom som liten, för att han var "cool". Nu då jag har sett serien igen så vet jag inte... Han är irriterande och kunde behöva en hälsosam dos allvar som sin motpart Xena.

Xena var en gång en hövding och hänförare för en armé. Hon blev det efter att hennes lillebror dog när deras by plundrades och brändes ner av ett gäng barbarer. Xenas armé plundrade byar och mördade en massa människor för att skydda hennes hemby. Hon blev med andra ord det monstret som hon kämpade emot. Men i något skede blev Xena god och bestämde sig för att viga sitt liv åt att hjälpa människor. Så hon betalar tillbaka sin skuld till mänskligheten en cent per dag.

Sinbad.... Var en sjöman? Hans föräldrar dog när han var liten och den enda familj han har kvar är hans storebror Doubar? Han uppfostrades av trollkarlen Dim-dim. Det är allt vi vet om honom.

Betyg
Hur bra serien håller upp idag vet jag inte. Specialeffekterna är billiga och karaktärerna är väldigt platta. Skulle jag trycka serien i händerna på någon som är bortskämd med t.ex Game of Thrones så finns risken att de inte skulle gilla det.
Men det jag älskar med Adventures of Sinbad (och Xena och Hercules) är att det inte är "angstporr". Jag vet inte hur det är med er, men jag anser inte att "mörkare betyder bättre". Om något tycker jag att mörkare betyder pretentiöst, sådant som en konstkritiker påstår för att folk ska tro hen är mera intelligent än vad denne är.
Adventures of Sinbad är på så sätt ganska lättsmält. Avsnitten går ofta ut på att Sinbad och hans besättning kommer till ett ställe, där händer det dåliga saker, Sinbad och hans gäng löser det.
Det är med andra ord en renodlad äventyrsserie som är tänkt att slötitta på och bara njuta av färden!
Den kommer att vara speciell för mig. Som sagt, den är en av de serier/filmer som gjorde mig intresserad av fantasy när jag var ett barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar