måndag 3 augusti 2015

Ryska Revolutionen av Robert Servic

A non-fiction book
Jag är lite av en hobbyhistoriker. En såndär snubbe som kommer att läsa historia på min fritid då jag är en pensionär.
Den ryska revolutionen som ledde till att tsarväldet störtades och att Sovjetunionen bildades har intresserat mig en liten tid nu eftersom jag vet för lite om det. Det enda jag vet har jag lärt mig från gymnasiet och där lärde jag mig: "Bolsjevikerna dödade tsaren och hans familj. Sovjet bildades". Vilket är sant, men det finns så mycket mera info om det som jag inte besitter!
t.ex varför just bolsjevikerna? Varför bildade just de en regering och inte andra makter? Varför ägde revolutionen rum? Kunde det ha stoppats? Hur fungerade egentligen tsarryssland?
Hur påverkade revolutionen egentligen den vanlige bonden och inte en "stadskommunist"?

Jag hittade en nätt liten bok av Robert Servic som behandlar just detta ämne. Han svarar på många av mina frågor.
Jag tänker ge poäng till Servic för att han behandlar flera frågor ur flera olika perspektiv. T.ex revolutionen. Många sovjetiska och ryska historieforskare tycker att revolutionen bara var ett nådaskott i nacken på en hemsk stat. Många amerikanska forskare (anti-kommunistiska) menar att det var en statskupp av ett gäng maktgalna huliganer. Problemet med att det finns såna här forskare är att de inte presenterar en objektiv bild, utan vi får en färgad bild som antingen gör t.ex Lenin till en hjälte eller till en brottsling.

Det är mycket tal om politik i boken, t.ex om hur partierna bildades efter tsarväldets fall, om vem som satt i regeringen då tsaren störtades osv osv...
Det första kapitlet var mest intressant i mitt tycke som handlar om upptakten till revolutionen. Som berättar om varför en revolution nästan var oundviklig och vad som skulle ha behövts för att avvärja den.
När man läser historia bör man komma ihåg att det finns aldrig endast EN förklaring till en större händelse. Ofta finns det en serie händelser som leder till ett resultat.

Betyg
Den var lättläst och väldigt kort. Jag läste den på en tågresa från Åbo till österbotten. Vilket är bra för oss hobbyhistoriker, som inte orkar med en 1000+ sidor om ämnet utan vill så att säga ha kärnan.
Om du vill läsa en kort liten bok om Oktoberrevolutionen så finns det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar