onsdag 5 augusti 2015

Return of the Living Dead

Jag har sagt många gånger att det finns bara två riktigt bra zombiefilmer i mitt tycke. Den ena är den svartvita filmen Night of the Living Dead och en av dess kusiner, Return of the Living Dead. Den är regisserad av Dan O'bannon och släpptes 1985. Den är känd för sina komiska inslag eftersom O'bannon ansåg att originalmanuset var ett alldeles för allvarligt försök att göra en Night of the Living Dead-uppföljare.

Handling
I källaren på en lokal där sjukvårdsartiklar förvaras står det en rad tunnor. Dessa tunnor innehåller det kemiska ämnet trioxin. Det har utvecklats av amerikanska staten och dess syfte är att skapa zombier. En kväll visar sin förman en ny kille dessa tunnor och de börjar läcka. Hilarity ensues.

Efter många om och men börjar trioxinet läcka ut ur byggnaden och mot himlen, samtidigt som det börjar regna ner över en gravgård. Där en samling tonåringar håller på att festa. (för det var en grej på 80-talet, tydligen) Så vi har en samling tonåringar och ett gäng medelålders män mot zombier.

Om filmen
Det jag älskar med denna film är att zombierna är relativt intelligenta. När en kvinna låser in sig bakom en tung metalldörr så kommer en zombie på den briljanta idén att använda  en kran för att tvinga bort dörren. När ett gäng zombier har överfallit ambulanspersonal så griper en zombie tag i radion och säger "Send more paramedics immediately!" och det fungerar! Dessa zombier kan dessutom prata! De säger mera än bara "Braains".
Det gör zombierna mera kusliga i min bok eftersom de är ändå medvetna om vad som händer och de kan planera i förväg.

En till rolig detalj med denna film är att den refererar till Night of the Living Dead. Return pratar om Night som "baserad på en sann historia", att zombierna från Night är på riktigt zombier som fick trioxin. På tal om det så bryter denna film mot en okänd regel bland zombiefilmer: De använder uttryckligen termen "zombier". De flesta andra zombiefilmer kallar zombier för "walkers", "them", "creatures" osv.....

Det var nära att denna film inte skulle ha blivit släppt på DVD. Det var tack vare ett fan som denna film finns på DVD. Han startade en internet-kampanj för att få filmen släppt. Han kontaktade regissören och lyckades slutligen övertyga MGM studios att ge ut filmen.

Den har högt betyg på hemsidan Rotten Tomatoes: 90 %! Det har gjorts fyra uppföljare av vilka tre har jag sett. Kanske jag recenserar dem någon dag.

Betyg
Detta är en av mina två favoritfilmer som handlar om zombier. Den andra är den ursprungliga Night of the Living Dead.
Enligt min ringa åsikt är dessa de två enda bra zombiefilmer som har gjorts. Resten av zombiefilmer som har gjort har bara varit billiga kopior av Day of the Dead. Förutom Shaun of the Dead, men den har jag inte sett.

Har ni inte sett denhär eller Night of the Living Dead så beodrar jag dig att gå och se båda NU!
Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar