söndag 30 augusti 2015

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie



En bok som din mamma älskar.
Man kan säga att jag hade tur vid valet av mamma, för min mor älskar att läsa. När jag var liten så uppmuntrade hon mig alltid att prova nya böcker av nya författare. Hon kunde säga till mig då jag var vid biblioteket att "prova nu låna något av en författare du inte alls känner till".
Själv läser hon väldigt brett så därför var det en lite knepig fråga när jag frågade om "en bok hon älskar", för det finns så många.
När jag var liten så läste hon mycket Agatha Christie, så jag frågade om hon kunde föreslå någon av hennes böcker. Vilket hon kunde och här är den!

Handling
Belgaren Hercule Poirot är på väg till London genom Europa. Han stiger på Orientexpressen i Istanbul och gör sig redo för några dagars resa till Calais i Frankrike. Mitt i natten tvingas tåget stanna på grund av snö på rälsen. (Hey, lite som VR eller hur? ;) ). Följande morgon, då tåget fortfarande står stilla, hittas affärsmannen Ratchet död i sin kupé. Han har blivit mördad med tolv knivhugg. Och mördaren kan inte ha flytt. Så en är kvar på tåget.
Först motvilligt, men senare av intresse för fallets konstiga natur, så bestämmer sig Poirot för att försöka luska ut vem som är mördaren.

Om boken
Jag älskade den!
Jag har hört termen "ett mysigt mord" användas om Agatha Christies berättelser. Den termen skulle jag använda här. Berättelsen frossar inte i hur grovt mordet är eller hur ooonda alla karaktärer är. Tvärtom så är många karaktärer väldigt enkla. Om jag säger åt dig att tänka på en brittisk lord så har du säkert en stereotypisk bild av hur en lord beter sig. Exakt en sån karaktär finns på Orientexpressen.
När twisten kom i slutet så var det oväntat, men samtidigt är den vettig när man tänker efter! Jag tänker inte avslöja vad det är, men då jag hade läst det blev jag först chockad och sen tänkte jag att "Ja, det stämmer ju om man tänker på det...."
Mordet på Orientexpressen har beskrivits som en av Agathas bästa böcker. Jag måste läsa mera förrän jag vågar uttala mig om det.

Betyg
Jag kunde inte sätta ner den. Den var så intressant! Jag ger den 8 av 10 och rekommenderar den till folk som vill börja läsa brittiska deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar