fredag 2 januari 2015

Hjältinnor

För några dagar sen deltog jag i en diskussion om huruvida Doktorn (från Dr Who, om ni inte har sett den serien så kan ni ignorera denna del och bläddra lite längre ner) borde regenerera till en kvinna nästa gång det är dags. In-universe finns den möjligheten och utanför serien verkar många (speciellt clicktivist-feminister) tycka att det skulle vara bra att rucka lite på könsrollerna.
Själv ska jag inte gå in på den diskussionen för mycket (hoppade av när Clara skulle bli nästa kompanjon) men jag tänker att om serien sätter doktorn till att bli en kvinna ENDAST för att behaga feministerna och för att "det går" så är de på helt fel spår. En sådan ändring skulle bara kännas ytlig, som ett försök att tilltala fansen och följa strömmen. Men jag säger inte att det skulle vara en omöjlig ändring.
För att det ska lyckas så borde serieskaparna inte tänka på att de ska göra "en kvinnlig doktor" utan "en doktor som är en kvinna".

För vad för typiska misstag gör många filmskapare idag när de ska skriva "en stark kvinna"? De gör henne till en kvinnlig stark hjälte, istället för en stark hjälte som är en kvinna.

Denna fråga har jag ställt mig många gånger:
Varför finns det inga bra hjältinnor inom superhjälte eller action-genren?
En av orsakerna jag kommer på är att alldeles för ofta läggs stor fokus på det faktumet att hon är en kvinna som försöker överleva i en mans värld. Filmer som Catwoman, Barb Wire, Charlies Angels och Elektra t.ex spelar oerhört mycket på att huvudkaraktärerna är "starka kvinnor som inte behöver en man" utan att nödvändigtvis ge oss intressanta karaktärer att bry oss om. Som att det faktumet att hon är en "tuff tjej" blir det enda personlighetsdraget hon har.
Ibland blir det t.o.m så stor fokus att hon inte behöver en man så att alla män i filmen eller serien blir antingen perversa idioter eller bara ondskefulla (ofta är det de som är huvudskurken).
Om ni inte håller med utan tycker att en "tuff tjej" är allt som behövs för att göra en bra film så kan jag föreslå att vi vänder på steken: tänk en film där en man anser att han inte behöver kvinnor. Han avskyr kvinnor för kvinnor har varit så onda mot honom och hans vänner. Hans dialog består nu som då av hat-tal mot kvinnor om hur "kvinnor vill bara ha en rik snygg man, ääh!" Kvinnorna i den filmen porträtteras anitngen som onda, backstabbing bitches, perversa idioter eller som blåsta blondiner. Inget mellanrum. Han slår ihjäl flera kvinnor i den filmen. 
Är det per automatik en bra film?
Hjältinnans evolution

Superhjältinnorna
För en tid sen höll jag en liten föreläsning om superhjältar. Och då kom frågan upp om kvinnliga superhjältar. Jag hade tänkt prata om kvinnliga superhjältar (eller superhjältinnor, vilket jag tycker är en bättre fras och när ni är på min blogg så HA!), men när jag gjorde en liten forskning om superhjältinnor så fann jag inget revolutionerande med dem. De tidiga superhjältinnorna verkar ha kommit till mest för att fylla tomrum, som att någon har tänkt att det är så mycket män att det ser lite homoerotiskt ut och måste därför klämma in en kvinna. Det tidigaste exemplet jag kom på var Wonder Woman och även om hon var en platt karaktär (men å andra sidan: alla superhjältar var det under den eran.)
Men jag fann inte att superhjältinnorna skulle föra något nytt till konceptet om superhjältarna. De pratade inte nödvändigtvis om jämställdhetsfrågor då de dök upp. För med tiden blev de ungefär likadana som superhjältarna, bara att de hade bröst och tecknades ofta utmanande. Faktum är att de flesta superhjältinnorna jag stötte på så var antingen tråkiga eller psykopatiska. Precis som jag skrev ovan: som om någon halvhjärtat hade försökt fixa en kvinnlig karaktär.

Många verkar vara av den åsikten att Katniss Everdeen från Hunger Games-filmerna är en bra hjältinna.  Det kan jag dessvärre inte uttala mig om, då jag inte har läst de böckerna och har bara sett ettan. Hermoine Granger från Harry Potter-filmerna skulle vara en bra hjältinna, men hon knuffas alltid åt sidan av Harry och Ron. Det har nu cirkulerat en länk som handlar om ifall Hermione skulle vara huvudpersonen. Ärligt talat? Det skulle vara mycket bättre för hon är en mycket intressantare karaktär än Harry.

Vill ni ha ett litet test?
Säg en hjältinna som är
1) Huvudkaraktären i sin berättelse, så nej, ingen bikaraktär från X-men eller Fantastic Four, denna kvinna måste vara huvudkaraktär.
2) Välskriven. Berätta för mig vem hon är utan att beskriva hur hon ser ut eller vad hennes yrke / roll i sammanhanget är, ju flera saker ni kommer på desto bättre är karaktären. Förklara den för mig som om jag inte har en aning om vem denna karaktär är.
3) som inte hatar män ELLER måste bli räddad av män ELLER som bara pratar om män, även om det är för säga hur mycket hon inte behöver eller hatar män (Bechdel-testet kommer på tal, så vi kan slänga in att hon inte trånar efter män heller)
4) Inte är utfyllnad, så att män omkring henne inte tar kontroll över situationen, uträttar ärenden åt henne eller räddar henne från diverse problem.

Kommentera om ni kommer på någon hjältinna som uppfyller dessa krav.
Pluspoäng om det är en SUPERHJÄLTINNA. Flera pluspoäng om det är en film med superhjältinnor! (Men det tror jag är att kräva för mycket)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar