tisdag 6 januari 2015

Highlander 2: The Quickening

För en tid sen (mindre än en vecka sen) så recenserade jag Highlander. Jag tänker inte upprepa vad som händer i filmerna, bara anta att ni har läst den.

Men jag kan be er begrunda följande problem med att göra en uppföljare till Highlander: Den handlar om en grupp odödliga som lever i våra tider. De kan bara dödas genom att man kapar huvudet av varandra. Och när tiden är inne så kommer de två sista att slåss mot varandra och den som vinner får "priset", vilken är en mystisk kraft som skulle bara vara elände för världen ifall den faller i onda människors händer.
Den slutar med att huvudpersonen Connor McLeod dödar den siste odödlige och således vinner "Priset".
Så alla odödliga är borta förutom Connor. Hur gör vi en uppföljare då?
Kanske det finns flera odödliga som vi inte visste om?
Kanske spelet inte egentligen är över utan det finns flera lager som ingen visste något om?
Kanske Connor är en utomjording från planeten Zeist som är odödlig sålänge han är på jorden och som kan återkalla sin vän Ramirez från graven?
Naturligtvis är det den sista biten som antas till filmen!

Handling
Sååå, i vilken ände ska vi börja....
Från filmens första sekunder. De lyckades ignorera ettan på tre sekunder.
Connor använder sin kunskap till att bygga en sköld som blockerar allt solljus. Det gör förstås att folk inte alls tycker om honom och att planetens ekologi förstörs. Connor har äntligen kunnat börja åldras och bli gammal. Connor McLeods företag som har byggt skölden kritiseras för att det har monopol på marknaden. Tänk er det, ett företag som bygger en sköld för att skydda världen mot solen är orättvis mot mindre företag som också försöker bygga sköldar för att skydda världen mot solen.
SAMTIDIGT så får vi en flashback till ökenplaneten Zeist. Connor är med i en rebellgrupp som slåss mot ett rike vars armé leds av den onde general Katana. Connor och Ramirez blir tillfångatagna och blir utskickad till vår hemska gröna planet. Och som straff så blir Connor och Ramirez odödliga då de anländer till vår planet, hemska tid!
Och INGET av dethär pratades om i den första filmen!

General Katana på Zeist är bekymrad över att Connor McLeod inte har dött som planerat. Så han tänker skicka in två av sina underhuggare till vår värld för att mörda Connor. Det roliga är att de två underhuggarna pekar ut varför denna plan är onödig: Connor kommer ändå att dö av hög ålder om några år. Varför bara inte låta honom somna in?
Bill och Bull
I vilket fall som helst så far de ändå. De misslyckas med att döda Connor, som igen blir ung då de dyker upp för tydligen är det som att trycka på "reset" om man skickar typer från Zeist till vår planet. Connor dödar dem och skriker ut Ramirez's namn. Ramirez kommer tillbaka av någon orsak, med huvudet på plats och allt.

Katana försöker ta saken i egna händer och åker till jorden. Han söker upp företaget som har byggt skölden och gör en deal med dem. De ska döda McLeod och i utbyte så får de något....
Lång story kort: Det misslyckas. Connor och Ramirez och en tjej de plockade upp längs med vägen (Tjejen har sex med Connor tre minuter efter att de hade träffat) åker till generatorn som fixar skölden. Tjejen de plockade upp, vad hon nu heter, har en teori om att ozonlagret är reparerat och att skölden inte behövs längre. Ramirez dör då han offrar sig för att McLeod och hans tjej ska kunna rymma från en fälla som någon hade placerat i reaktorn.
McLeod slåss mot Katana i reaktorn och dödar honom, kraften som kommer från Katana förstör reaktorn och skölden försvinner. Alla är lyckliga.

Om filmen
Denna film har kallats för den sämsta filmen någonsin. Jag håller inte med om detta. Den finns någonstans där uppe, men jag har sett mycket sämre filmer (för en tid sen talade jag om 100 Girls och före det Dune, de filmerna är tusen gånger sämre). Den dåliga kritiken kommer antagligen från att Highlander var en jättebra film och en filmserie såg hur bra ut som helst på pappret. Men denna film kör i stort sett precis allt som hände i ettan i diket. Det är som att uppföljaren till Harry Potter visar det sig att trollkarlarna egentligen är utomjordingar som kan kasta trollformler bara på jorden.

Christopher Lambert, som spelade Connor, var väldigt nära att gå ifrån projektet innan det var klart. Men eftersom han hade skrivit ett kontrakt så var han fast.
De har försökt släppa Highlander 2 på DVD utan att referera till Zeist. Genom att t.ex inte säga att det är Zeist, utan jorden för 50 000 år sen. Vilket hjälper lite, men inte mycket. Det är som att först köra på en gammal tant och sen försöka ursäkta sig genom att säga "Jag är säker på att det skulle ha varit nästa Hitler."

Det mesta av interiörerna ser ut som om det skulle ha tagits från Blade Runner. Fakutm är att denna film har jämförts med Blade Runner så många gånger och jag kan inte alls förstå varför! Den enda likheten mellan Blade Runner och Highlander 2 är att båda världarna är dystopiska där det knappt finns någon sol.

Betyg
Jag köpte denna film för många år sen då jag fick reda på att det fanns en tvåa och jag älskade ettan. Tji fick jag!
Ångrar jag att jag såg den? Inte egentligen. Visst är den dålig, men som jag sa, jag kan på rak arm räkna upp fem andra filmer som är mycket sämre. Denna film lyckades nästan vara underhållande vilket man inte kan säga med de andra filmerna jag tänker på.
Mitt betyg blir 3 av 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar