lördag 3 januari 2015

House on Haunted Hill


Jag fick en gång tag i en liten DVD-box med fyra svartvita skräckklassiker. Dessa var Night of the Living Dead, A Bucket of Blood, Carnival of Souls och dagens film House on Haunted Hill. Jag tror att detta var bland de första svartvita skräckfilmerna jag såg. Jag hade tidigare sett klassikern Psycho och Horror Express och märkt att gamla svartvita skräckfilmer ofta har en bättre stämning. De är långsammare i tempo än moderna skräckfilmer, men å andra sidan så tar de igen det genom att bygga upp en kuslig stämning väldigt långsamt.
Detta är sant med House on Haunted Hill. Denna klassiker har sina ögonblick av smått löjliga ögonblick, men samtidigt en massa kusliga ögonblick som väger upp det.

Handling
Miljonären Frederick Loren har tillsammans med sin fjärde fru Annabelle ordnat en "Hemsökt Hus-fest". Han har hyrt ett hus som antas vara hemsökt och bjudit in fem gäster. Han har också erbjudit dem tiotusen dollar var om de stannar i huset hela natten till nästa morgon. När de har anlänt dit i likvagnar så får de också varsin pistol att använda i självförsvar.
Huset har en lång historia av döda människor och en av gästerna är övertygad om att huset är på riktigt hemsökt. En teori som styrks av att gästerna börjar se konstiga saker och höra vinande ljud. Värre blir det när gäster börjar dyka upp döda på olika ställen.
Och hur är det egentligen med Frederick och Annabelle? Varför pratar de så mycket om att döda varandra?
Att avslöja mera av handlingen skulle vara att avslöja för mycket.

Om filmen
När denna film släpptes på bio i USA så fanns det en sjuksköterska i vissa biosalonger. Syftet med detta var att hon skulle mäta ditt blodtryck innan du gick in. För denna film var tydligen så skrämmande att du kunde dö av hjärtproblem om du inte hade blodtrycket i skick. Jag älskar denna idé för även om det är bara galimatias så höjer det stämningen inför själva filmen.

Frederick Loren spelas av skräck-veteranen Vincent Price. Vet du inte vem Vincent Price är så rekommenderar jag att du kollar denna film, samt The Fly från 60-talet och The Masque of the Red Death. Han var en jätte inom skräckfilm på sin tid. Hans fördel är att han har en oerhört len röst. Han skulle kunna spela djävulen som kommer till jorden i kostym för att övertala dig att sälja din själ till honom.
Filmen är filmad på en ganska låg budget. Alfred Hitchcock själv observerade att denna lilla lågbudgets-film tjänade jättebra. (Budgeten låg på 200 000 dollar och den tjänade in 1½ miljon) Det inspirerade honom att göra sin egen lågbudgetsfilm som kom att bli känd som Psycho.

Filmen har blivit stämplad som en riktig skräckklassiker. Recensenterna gett den skyhöga betyg. Den fick en remake år 1999 och sedan en uppföljare, varav båda floppade totalt.

Slutbetyg
Min personliga dom över filmen? Den är en snyggt gjord skräckfilm. Stämningen är jättebra i den och skådespelarna gör jättebra tolkningar av rollerna! Filmen fokuserar inte så mycket på blod och de hemska spöken, utan fokuset ligger mera på karaktärerna och deras konspirationer de smider mot varandra.
Det som drar ner betyget i filmen är twisten i slutet. Jag gillar inte om det visar sig att ett spöke inte var ett spöke, eller om spöket i själva verket var god EGENTLIGEN. Har du hamrat fast att huset är hemsökt och fullsmockat av ondskefulla spöken så kan du inte ändra på det! Just denna regel bryter filmen emot.
Filmen är mysigt löjlig på sina punkter. Om jag säger att det är en svartvit film som handlar om ett hemsökt hus med några människor som ska bo där över natten så är denna film vad jag föreställer mig.
Men igen.... Slut-twisten..... De bröt mot regeln!

Jag älskar dock affischen ni ser överst. Jag vill någon dag ha den uppe på väggen hemma hos mig!
Filmen får 8 av 10 galande spöken från min sida.

Och en sak till...
Filmen är i Public Domain. Det betyder att ni kan se den här nere. Ha så roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar