torsdag 14 juni 2018

Vad läser jag annat?

Jag skrev ett inlägg om en läslista jag försöker klämma igenom på sommaren.
Naturligtvis ljög jag då. Jag har adderat några böcker till listan jag tänker läsa denna sommar!

För stunden håller jag på med Neil Gaimans American Gods och än så länge är den bra! Men utöver det försöker jag också läsa annat. När jag var liten lärde min mamma mig att läsa brett, att prova nya författare och nya genrer. Och nu när jag själv har börjat skriva mera så har jag märkt hur andra författare från andra genrer med andra stilar kan vara berikande!

Det har lett till att jag har skaffat några böcker som inte alls är science fiction eller fantasy, som jag tänker plöja igenom. Dessa är:
"Det är mycket man inte måste - 77 texter om kärlek, tid och tro" av Tomas Sjödin. Detta beställde jag från Adlibrsi för att jag ville ha något kortare att läsa, en bok med poesi eller noveller. I detta fall är det fråga om 77 krönikor som Tomas har skrivit till Göteborgs-posten.
"50 great american short stories" Denna hittade jag på ett loppis för 50 cent. Som titeln antyder så är det en samling noveller av kända och mindre kända amerikanska författare, som Edgar Allan Poe, Nathaniel Hawtorne, Ernest Hemingway, John Steinbeck, John Collier, Mark Twain etc etc. Samma sak här: Jag vill läsa något kortare bredvid boken jag nu läser.
"Mannens dikt om kärlek". Jag har försökt läsa poesi från och till genom årens lopp. Och denna bok  var också en 50 cents-bok. Kärleken är billig ibland, eller hur? Vad tycker jag om den.... Tja.... Somliga dikter är bra. Jag hade redan hunnit läsa några innan NaPoWriMo och hade redan bestämt mig för att skriva åtminstone en kärleksdikt.
Kan du rekommendera någon bra poesi-antologi eller någon bra poet som jag kan läsa?

Idén till att läsa allt detta är ett tips jag fick från Ray Bradbury: Att varje dag läsa
1 dikt
1 novell
1 essä
Och så förstås boken jag håller på att läsa. Åtminstone berikar det min vardag, att läsa allt detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar