måndag 18 juni 2018

"Carpe diem", lol!



Nu som då hör jag folk som kastar omkring sig termen "Carpe diem", i tron att det betyder "fånga dagen: Sup, knulla och dansa så mycket du vill och strunta i vad som händer imorgon!"

Det fulla citatet är "carpe diem, quam minimum credula postero", vilket i stort sett betyder "Fånga dagen, lita ej på morgondagen." Men vad jag har förstått så är också "fånga" fel ord, det korrekta ordet är väl mera "plocka dagen", som när man plockar frukt. Det skrevs av den romerska poeten Horace ungefär 23 f.v.t.
Men vad Horace egentligen menade med talesättet var att man ska använda denna dag till att göra morgondagen bättre. Plugga hårt på det där provet, arbeta hårt, hälsa på dina släktingar, hjälp ditt samhälle och se till att frukten av ditt hårda arbete blir en fantastisk morgondag! För den kommer inte automatiskt att vara underbar.

Så istället för att "fånga dagen och oroa dig inte för morgondagen" så betyder det "fånga dagen och förbered dig för morgondagen".
Förstås, det är inte lika roligt som YOLO och man låter alltid mera intelligent om man slänger runt sig latinska fraser.
Men ibland sticker det i ögonen på mig när jag på min wall ser statusar av folk som använder termen helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar