tisdag 19 juni 2018

Lille John: Författare, konstnär....Kock?

Jag har nu varit arbetslös i över ett år.
Jag har sökt jobb på flera stora företag, jag har gått kurser om hur man skriver cv:n och så vidare. Jag har inte fått något jobb. Om jag inte har fått ett rakt "tack för din ansökan, men tyvärr...." så har jag fått en stor dos dödslik tystnad.

I Mars månad hade jag fått nog! Jag hade sökt jobb som köksarbetare hos ett företag, ett jobb som skulle vara väldigt likt de jobb jag har haft tidigare. Jag fick inte ett nej, jag fick inte ett ja, jag fick ingenting!
Skitförbannad över ännu ett tyst nej så bestämde jag mig för att göra slag i saken!

Under mina diskussioner med TE-centralen och andra människor så har frågan om min utbildning kommit upp. Jag saknar ju en yrkesutbildning, finns det något jag skulle kunna tänkas bli till?
Ja, jag började ju i disken och har hjälpt till lite annars i köket så.... Kock? Det skulle väl kunna gå bra? 
Visst, jag är ingen mäster-kock, jag gör väl "helt okej" mat. Under mina nio år i mitt hus i Åbo så hade jag ett gemensamt kök och grannar som jag inte riktigt kom så bra överens med alla gånger. Jag var inte så mycket i köket där och gjorde då inga särskilt avancerade maträtter.
Men förra hösten gick jag en kurs vid Optima för kökspersonal. Det var faktiskt intressant! 

Så, tillbaka till Mars... 
Jag sökte in till Optima på kock. Och fick för en tid sen ett positivt svar. 
Jag har först nu fyllt i blanketten och ska skicka tillbaka den, så VEM VET, kanske skit ännu hinner hända?! :D 
Till hösten ska jag börja studera till kock och vad som händer efter den tiden... Det får vi se. Om jag fortsätter jobba som kock eller om jag bara låter det vara.

Trots att jag känner nervositet inför detta drag, så försöker jag ändå tänka positivt: Visst, jag kanske avskyr jobbet och ger upp... ELLER så kanske det visar sig att jag blir en underbar kock? 
Så om en stund behöver jag bara starta en youtube-kanal: The Fennoswedish Chef! Haha! Helt på allvar, om jag börjar en youtube-cooking-kanal så måste den ju heta det!


2 kommentarer:

  1. Nej men vad roligt, grattis!! Det är aldrig för sent :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! :) Jag upplever det samma, det är inte över förrän jag har dött. Och till och med då är det diskutabelt om det är för sent.... :P

      Radera