lördag 24 mars 2018

Vet ni va som e BULLSHIT?!

Då en filmatisering av en bok ska göras och något smartskaft får för sig att det är en bra idé att trycka upp böcker med filmaffischen på omslaget!

Häromdagen köpte jag en svensk översättning av Den store Gatsby. Det är en klassiker av F. Scott Fitzgerald. Jag fick den för två euro, vilket var ett bra pris, med tanke på att Leonardo DiCaprio flinar mot mig på omslaget! Ja, DET är vad jag vill ha i min bokhylla eller hur? Leonardo DiCaprio i en kostym! Och att boken ska påminna mig om att den har nu blivit en film, med Leonardo Dicaprio, Tony MacGuire, Carey Mulligan, Joel Edgerton. Och att filmen har regisserats av Baz Luhrmann, regissören bakom sådana filmer som "Romeo+Juliet" och "Moulin Rogue". PÅ ETT BOKOSMLAG!

Och värre är det om det görs filmatiseringar av böcker som har väldigt lite med filmen att göra! När jag beställde "On stranger tides" av Tim Powers så var jag mån om att det inte skulle stå någonstans på omslaget "The book that inspired The Pirates of the Caribbean-movies". Jag vill inte att en bra bok ska besuldas av det eländiga eländet som kallas Pirates of the Caribbean-filmerna!
Och det står inte heller på framsidan....

Det står på BAKSIDAN!

Och det, mina vänner, är bullshit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar