måndag 5 mars 2018

Vargtimman

Det är ett intressant fenomen att vakna plötsligt mitt i natten när man oroar sig för något. Det känns eländigt uppskruvad till elva. Allting är dåligt och sämre kommer det bara att bli, det bästa vore om man somnade om och sov tills domedagen.
Förutom att man känner sig degig i huvudet så värker också ens mage. Inte det samma som magont utan bara att det värker. När jag var i armén på loppusota och sov en halvtimme per natt i en vecka så kunde jag känna mig "så trött att det värkte" (utdrag ur någon text om armétiden som jag skrev då jag var gulis vid ÅA)

Och det intressanta är att detta tänker jag inte (så ofta) på dagen, det är nästan bara på nätterna när jag inte kan sova som jag ligger vaken och grubblar. Det har lett till att jag pratar om att jag vaknar på natten och är galen. Som om en slags bizarro-Johan skulle ha vaknat.

Detta fenomen är känt som vargtimman. Det sker vid en viss tidpunkt på natten (oftast inte länge före gryningen) då kroppens funktioner är som lägst. Melatonin-nivån är som högst och ämnesomsättningen är lägst. En massa andra av kroppens funktioner har varvat ner då. Vilket gör att precis allting känns tungt då.

Jag vaknade inatt vid femsnåret. Varför gjorde jag det? Har ingen aning. Men jag låg vaken i flera timmar och oroade mig för saker som egentligen inte är så allvarliga sist och slutligen. Men i mitt sinne förstorades de och blev världsstörtande. Min syn på mina framtidsutsikter var också mörka, jag tänkte på mig själv som en kung Midas i omvänd form. Allt jag rör vid blir inte till guld, utan det rostar sönder.
Och det värkte i min mage för att mina funktioner antagligen försökte kickstarta igång, nu när jag var vaken.
Så låg jag tills jag gav upp alla försök att somna om.

Så idag känner jag mig slut mentalt, fysiskt och allt. Men jag tar en tidig kväll och försöker att inte tänka på allvarliga saker idag. Inget vettigt blir ändå gjort.

Intressant fenomen eller hur? Skulle inte alls förvåna mig om det är på grund av detta som man förr trodde att demoner var ute och härjade klockan tre på natten. Om jag inte minns helt fel så trodde man att Jesus korsfästes och dog klockan tre på eftermiddagen, så demonerna hånar det genom att härja klockan tre på natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar