onsdag 28 mars 2018

Camp NaNoWriMo - min ryggsäck

Jag ska som sagt delta i Camp NaNoWriMo nu inkommande april. Jag har talat om det nu som då så jag antar att mina facebookvänner vid detta skede börjar stöna och skrika "Jamen GÖR det då!"
Nå, min blogg, min facebook-sida så nyah nyah! Ni får höra om det till lust och leda, suck it up bara!
Så vad tar jag med mig nu då på detta imaginära läger? Bara några småsaker.

1) Min dator. Naturligtvis. Vad annat ska jag skriva på? Jag vet folk som fascineras av den romatiska idén att hamra på en skrivmaskin. Men jag tänker bara säga detta: Min mor jobbade som sekreterare på 70-talet. Hon använde en skrivmaskin. Och ja... Den fick jobbet gjort, kan vi säga. Men Gud hjälpe dig om du skriver fel! Då fanns det för visso vissa slags suddgummin som funkade, men du måste vara hårdhänt OCH på någon magisk vänster låta bli att skrynkla mötesprotokollet eller något annat.
Så tack, men jag håller mig till datorn. Kanske jag någon gång skaffar en skrivmaskin, bara så att jag kan stoltsera med att jag har en.

2) Mina anteckningar. Den senaste månaden, sen jag fick höra om detta så har jag skrivit ner en massa anteckningar om namn på karaktärer, platser med magiska egenskaper och lite historia. Och naturligtvis en lista över namn. Inga namn som jag ännu använder, men t.ex random namn från en viss kultur, namn på städer, på öar och kungariken.
Detta är för att jag hatar när jag i skrivandets hetta måste tvärnita för att jag behöver komma på ett bra namn för en karaktär som just kom in! Det är så mycket lättare om jag använder mig av en lista då och tar ett namn därifrån!

3) Mitt tomma anteckningsblock. Man vet aldrig, ett tu tre får jag under denna process reda på vad jag ska jobba på i Juli eller nästa november.

4) Min karta som utmärker mitt mål. Jag satsar igen på 50 000 ord under April månad. Det är mitt "makro-mål", mitt "mikro-mål" är 2000 ord per dag. Och jag förutsätter att som en envis blodhund bita fast i målet och släppa inte förrän det är dött. Så har jag gjort tidigare. Förstås, blir det längre så blir det längre. Det finns en risk för det denna gång, men det får det bli då! Jag siktar alltid på att skriva det bästa jag kan just nu och berättelsen jag just nu har på gång har så mycket stuff på gång att det känns nästan som ett för stort projekt. Men skam den som ger sig!
Om sen berättelsen blir 400 sidor långt så ja... Då har jag väl ett 400 sidors långt manuskript, haha!

5) Snacks. Detta är ännu ett knepigt kapitel för mig, för jag har ingen aning om vad jag ska käka då jag skriver. Oftast brukar jag inte ens ha något. För kaffe, socker och te gör att jag möjligen känner mig pigg i några sekunder men efter det så börjar jag krascha och då går allt så trögt. Fast grönt te fungerar ibland. Eller hett vatten med citron.

6) SISU! Mycket mycket Sisu, om jag ska försöka tackla NaPoWriMo under samma månad! Droppen nöter berget and shit... Men för att citera gamle Bradbury: "You only fail if you stop writing".Eller för att citera en annan gammal vis tänkare:

Det var väl det som jag kom på, sådär på rak arm :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar