lördag 21 februari 2015

On Stranger Tides av Tim Powers


Dagens utmaning : En bok som kom ut det året jag föddes.
Innan jag börjar min recension så kan jag säga att ja, denna bok inspirerade ljusshowen som kallas Pirates of the Caribbean 4. Ett tragiskt släktband, men det finns en i varje familj. På plussidan så inspirerade denna bok Monkey Island-spelen.

Handling
John Chandagnac är på väg mot Jamaica ombord på ett fartyg. Han tänker konfrontera sin farbror om en stulen rätt till sin döde fars egendom. Samtidigt är den fagra Elisabeth Hurwood också på väg till Jamaica.
Skeppet blir bordat av pirater och John blir konfronterad med två alternativ: Antingen så blir han dödad han på stället eller så går han med i pirat-kaptenen Davies besättning.
John går med på det senare alternativet och byter namn till John Shandy.
Vad som följer är äventyr! Kort och koncist. Vi följer med John Shandy då han utvecklas från en liten osäker pojke till en självsäker kapten. Vi får läsa om Johns möte med det övernaturliga, som zombier, voodun-magi och allt annat som leder upp till Ungdomens Källa.

Om boken
För det fösta så vill jag säga att när jag köpte boken (ja, jag köpte den från adlibris för sex euro) så var jag mån om att det inte skulle stå "the novel that inspired Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides" på framsidan. Det står det inte på framsidan.... Det står på baksidan. Tack för den, Disney!

Handlingen var helt bra, men boken känns för kort. Det finns en massa händelser och annat som jag skulle gärna ha läst om mera. Boken är 322 sidor lång och på de första hundra sidorna hinner vi med en prolog, John hinner bli pirat, han hinner bli kompis med piraterna, han hinner slåss några gånger, han hinner resa till Florida med piratskeppet, han hinner träffa på zombier, han hinner träffa Blackbeard, han hinner få reda på att de ska till Ungdomens Källa (vilket de hittar på sid 160-ish).
Med tanke på allt det andra som jag inte ännu har berättat om, så önskar jag att boken skulle ha varit en "dörrstopp" på tusen sidor eller något. Då skulle Tim i lugn och ro ha kunnat utveckla karaktärerna och händelserna bättre. Att läsa den såhär är lite som att gå till en fin restaurang och få en mikrovärmd ugnspizza serverad. Man vet att den kunde vara så mycket bättre om kocken bara hade gjort si istället för så. Men visst smakar en mikrovärmd ugnspizza om man är hungrig.

Det finns några problem med denna bok som jag måste belysa.
  • Handlingen har en väldigt standard story-struktur. Den liknar lite en fantasyklyscha jag önskar kunde försvinna: Vår huvudkaraktär är en ung man i början av boken som inte vet ett dyft om hur piratvärlden fungerar men som bara ett halvår senare är expert på fäktning, segling och voodun. Tänk om man skulle marknadsföra det som en slags self-help grej? "John Shandy-tekniken hjälpte mig att bli en bättre pirat. Och han kan göra det för dig med! Ring 050-5555-555 och beställ en kopia för bara 19:95!"
    Dessutom kommer också en liten grej emot.... John måste rädda Elisabeth ur nöd, för hon blir kidnappad av några andra pirater. Dam i diemma. Så originellt.
  • Karaktärerna känns emellanåt väldigt platta. Det finns många karaktärer som jag inte visste så mycket om egentligen i slutet av boken. Jag visste däremot mycket om deras bakgrund, men bakgrund är inte en genväg till en välutvecklad karaktär. 
  • Deus ex machinan skramlar! VÄLDIGT högljutt!
  • Dessutom så var slutet en besvikelse. Det känns som om den slutade i mitten med en massa problem fortfarande olösta. Jag läste detta i samma rum som en vän och hon kan intyga att jag utbrast "AAW HELL NO!" när jag hade läst ut sista sidan. Men ärligt talat kan det ha varit för att jag ville ha mera! Jag ville veta hur John klarar sig! Jag ville inte att den skulle sluta där!
Men boken har också många positiva sidor, som jag nu tänker belysa:
  • Handlingen är väldigt standard jo. Men om man är villig att acceptera en standard äventyrs-berättelse så kommer man att få väldigt roligt! När jag plockade upp boken så blev jag lovad ett piratäventyr med övernaturliga inslag och exakt det fick jag. Kanske inte som jag ville ha det, men jag fick det!
  • Den blandar pirater med det övernaturliga (och lite kvantfysik). Vilket kanske inte verkar så märkvärdigt idag, speciellt med tanke på Disneys ljusshow, men föreställ er hur det såg ut 1987 då denna bok kom ut.
  • Tims världsbeskrivning är väldigt detaljrik och full av information. Om man är intresserad av sådant så lär man gilla boken. Jag skippade några beskrivningar, för att vara helt ärlig. Varför skulle jag bry mig i hur en stad ser ut när jag vill veta hur de kommer att klara sig där? Men ibland fungerar det, om infon är relevant.
  • Om jag igen gör en jämförelse med Pirates of the Caribbean och Monkey Island, så är denna bok inte komisk på samma sätt. Visst finns det ställen som kunde beskrivas på ett komiskt sätt, men det är ändå inte komiskt. Zombie-piraterna t.ex är inte några smått roliga mooks, utan de beskrivs som ruttnande vandrande lik.
Betyg
Denna bok får 7,5 av 10. Visst, den har sina problem och jag ogillade slutet. Men jag fick precis vad jag ville ha: Pirater, voodoo och äventyr! Precis som det stod på förpackningen! Läs den för all del, men det är inget för litteratursnobbar precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar