fredag 13 februari 2015

Game Boys


2008 gjorde Brad Jones (också känd över internet som Cinema Snob) sin fjärde egna film.

Vem är Brad Jones?
Brad Jones är en filmmakare från USA och en internet-personlighet. Han har en egen webshow där han recenserar mest obskyra, okända filmer samt en del "dåliga" filmer.
Han spelar rollen som "The Cinema Snob" i den serien och hans schtick har varit att om man skickar en film till honom måste han recensera det. Synd att jag inte hittar en adress på hans hemsida, för då skulle jag skicka Jadesoturi till honom och se vad han gör med den.
Brad har sagt att hans idé till Cinema Snob kom från när han såg Siskel & Ebert recensera Friday 13th: The Last Chapter och det är en film som inte precis är tänkt för högkulturella människor. Så Brad tyckte att det skulle vara roligt att spela en karaktär som skulle vara en snobbig filmkritiker som sitter och recenserar filmer som naturligtvis inte är för hans demograf. Han har också flera shower, som 80s Dan och Midnight Screenings. Han är en workaholic som inte heller blir utbränd. Han hostar upp flera videor i veckan.

Brad tycker om att göra Cinema Snob, men hans stora passion är att göra egna filmer. Han har gjort åtta egna filmer tillsammans med sina vänner. Han har också gjort filmerna väldigt "oseriöst". En av filmerna heter Hooker with a heart of gold, som handlar om en prostituerad som blir mördad och en galen vetenskapsman sätter in ett guldhjärta i hennes döda kropp. Cheap handlar om ett litet gäng filmskapare som försöker tjäna en massa enkla pengar på att göra snuff-filmer.
För att använda Brads egna ord "It is not for everyone".
Men filmen vi ska prata om i dag heter Game Boys. Den spelades in 2008.

Handling
Scott (spelad av Brad) och Ray är två kompisar i mitten av 20-årsåldern. De är "old-school" gamers, som älskar att spela gamla spel på Supernintendon, Atari 2600 osv.  Scotts liv är helt bra ända tills hans flickvän dumpar honom. Hon tål inte hans besatthet med att spela gamla spel.
Scott blir deprimerad och hans vänner bestämmer sig för att inte låta Scott deppa och börja supa ner sig. Deras plan? De ska leta reda på spelet Custers Revenge och ordna ett Custers Revenge-party där de ska försöka samla ihop 5000 poäng.
Samtidigt har Scott blivit allt mera intresserad av Sally, den söta tjejen som jobbar i spelbutiken. Men är han på riktigt över sitt ex och redo att satsa på ett nytt förhållande?

Min slutdom (för jag har inget trivia att säga om filmen)

Kvalitén är ganska dålig. Enligt Brads hemsida så var det för att det gick lite dåligt när han skulle föra över filmen från video till dator. Paranoia som är Brads nästa film har bättre kvalité. Så vi får istället njuta av hans egna Shitteo-film.

Det finns några orsaker till att jag gillar denna film. För det första är tanken på ett Custers Revenge-party så absurd. Det låter som något jag och mina kompisar skulle ha gjort när vi var femton eller något, då vi drev runt i min hemby och inte hade något bättre för oss. Fast inte ens då skulle vi ha gjort ett Custers Revenge-party. Det var större sannolikhet att det skulle vara ett "Crash Bandicoot"-party. Tips: Kolla länken och läs vad Custers Revenge är så förstår ni skämtet i all dess fulla prakt.
För det andra så gillar jag Brads sätt att närma sig filmen. Han gör det inte med allvar och det märks. Han har sagt i en intervju på Channel Awesome att han gör oftast filmer han själv skulle vilja se. Och igen, han är medveten om att hans film inte är den bästa filmen som har gjorts, men han är nöjd med det.
För det tredje så är han lite av samma kaliber som jag och de andra medlemmarna i Guerilla Pictures: Han tycker om att göra film helt enkelt och gör det för att han vill göra film.
För det fjärde så ja.. Jag är lite av en retro gamer själv, så vad tusan, är någon med på något slags "Retro Game Party"? 

Filmen finns att se på hans hemsida gratis. Jag gissar på att det är för att han använder soundtrack som han inte har copyright på. Det betyder att han inte får sälja den bland annat. Lika bra för lilla mig!
Här är länken till filmen. Ta en titt vet jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar