onsdag 18 februari 2015

Final Fantasy: The Spirits Within


I min garderob har jag satt en hög filmer som jag helt enkelt inte ser på, men inte kommit mig för att slänga eller ge bort. Det är jobbigt att vara filmälskare, ska ni veta. Genom årens lopp samlar man på sig skräpfilmer efter skräpfilmer.
Det som fick mig att skaffa denna film för många år sedan är titeln Final Fantasy. Jag älskade Final Fantasy 7 och Final Fantasy 8. Jag gör det fortfarande, på sätt och vis... Även om de kan vara roliga att spela så är berättelsen helt ologisk. (Visste ni om att det fanns något som ett "Anti-magisk kraftfält"?) Men ibland är det trevligt att damma av min gamla playstation och spela lite.
I vilket fall som helst, så då jag fick reda på att det fanns en Final Fantasy-film så blev jag intresserad och ville se vad det var.
SKÄMS på mig! När ska jag lära mig att inte hoppas på att något bra ska hända mig? Så jag satte den i bakändan på min garderob och glömde bort den.... Tills idag.
När ska jag lära mig att universum hatar mig?!

Handling
För många år sen i framtiden krashade en meteorit i jorden. Kort därefter så började det dyka upp en massa konstiga utomjordingar som kallas för "fantomerna". De kan röra sig genom väggar och dylikt, men kan ändå jagas bort med laserskott (?) och dödar människor genom att typ suga ut själen............Typ.
Aki, aka "Huvudpersonen, antar jag"
De människor som lever ännu gör det för att det finns en bio-teknobabble-sköld som stoppar fantomerna för att komma in i staden.
Vår huvudperson heter Aki. Hon och professor Sid jobbar på ett sätt att totalförstöra fantomerna. De kommer på att åtta nyckelsjälar kan förstöra fantomerna. (seriöst, det blir mindre logiskt bara, håll tyst och njut av färden om du kan). Aki och professorn har redan hittat sex stycken. De får hjälp av Akis expojkvän, korpral Gray Edwards och hans trupp hejdukar till att leta reda på de två sista själarna.

Men de har ett annat problem på halsen. Den ONDE General Hein köper inte Sid och Akis teorier. Han har en annan plan: med hjälp av en gigantisk laser från rymden så ska Hein skjuta sönder asteroiden som krashade i jorden och då totalförstöra fantomerna!
Varför är detta en dålig idé? För att meteoriten körde så långt ner i jorden att Gaia, jordens själ är synlig. Skjuter Hein på asteroiden med lasern så riskerar han att skada jordens själ och då förstöra ekosystemet. Han är bara så ondskefull!
Så Aki och hennes pojkvän måste skynda sig att hitta de två sista själarna så att de ska kunna förstöra fantomerna som egentligen är spöken av utomjordingar som levde på meteoriten som krashade i jorden INNAN general Hein avfyrar kanonen och skadar jordens själ så mycket att världen förstörs.
Väldigt enkel att följa, eller hur?

Om filmen
 Filmen är helt och hållet animerad, vilket faktiskt får poäng från mitt håll. Animeringen är stundvis vacker och då den kom ut, år 2001, så var detta inte något man såg överallt. De enda filmerna jag kommer på som lekte med 3d-animation före denna film är Antz, Toy story och A Bugs Life. Och de filmerna försökte inte heller få människor att se realistiska ut. Anz och Bugs Life handlar om insekter och Toy Story handlar om leksaker.

Jag är väldigt tveksam till vad för genre jag ska placera denna film. Jag vill slänga den i fantasy-träsket. Men samtidigt så är berättelsen väldigt typisk science fiction: Utomjordingar invaderar jorden.
Jag skulle säga att filmen består av 85 % fantasy och 15 % Science Fiction.

Det intressanta med denna film är hur lätt det är att leka "skurken är huvudpersonen". Vill du prova? Okej.... Föreställ dig att General Hein är huvudpersonen i denna film.
General Hein, aka "ondskefull hjärtlös general, som inte
förstår att världen är en blomma...!"

Hein har en viktig uppgift. Det är att skydda stadens invånare och kanske de sista människorna på planeten. De räknar med honom och litar på hans omdöme! Han får inte svika deras förtroende! Hein har en plan som kan fungera i kriget mot fantomerna. Ett gigantiskt kanonskott mot meteoriten därifrån de kom, så kraftigt att det spränger bort meteoriten! Det är åtminstone värt ett försök!
Hein träffar två forskare som har spenderat de senaste åren på att försöka bevisa att utomjordingarna kan förstöras om Hein hittar åtta själar och använder dem mot fantomerna. Samtidigt påstår de att om Hein avfyrar sin kanon som kan rädda hela mänskligheten så kommer han att totalförstöra planeten. Nej, han ska ge upp hela den planen och istället hoppas att forskarnas teori håller. Alla andra verkar också vara av den åsikten, åtminstone ska inte Hein avfyra än. Vilket är naturligtvis en korkad idé, för medan hippie-forskarna letar efter "jordens själ" så kommer fantomerna att ta den sista staden. Tid är allt! Och Hein har inte tid att vänta på att forskningen ska ge resultat...!

Denna film fick ganska blandad kritik, men all positiv kritik jag hittade hade bara att göra med grafiken. Ingen verkade gilla berättelsen, alla gillade grafiken. Detta påminner mig om en annan film, som kom ut en massa år senare.... Som också blev känd för att den utnyttjade en massa bra grafik och hade en tråkig story... Dansar med Smurfar, var det inte så den hette?


Korpral Gray Edwards, aka "Love interest"
En sista detalj kan jag nämna: Denna film har inget med Final Fantasy-spelen att göra. Jag antar att det närmaste vi kan komma är att lifestream-grejen från Final Fantasy 7 påminner mycket om grejen med jordens själ. Jag undrar om de inte bara satte Final Fantasy-texten på omslaget så att några stackars nördar skulle bli lurade? Filmen kunde lika gärna bara heta The Spirits Within. Inget skulle vara annorlunda.  Men till filmens försvar kan jag säga att de flesta Final Fantasy-spelen har inte varit sammanhängande och att handlingen haltar på många ställen där också.
Självklart skulle en film med Final Fantasy i titeln inte vara så mycket bättre.

Filmen har en massa klichéer som vi har sett förr. Jag tänker inte räkna ut alla, men några stycken:
- Herr Love Interest + Ex hatar varandra till först innan de blir tillsammans
- Love Interest offrar sig själv för att rädda världen, hans sista ord är att han älskar henne.
- Love Interest är skämtsam och skojfrisk medan Exflickvän är allvarlig och spänd.
- Vår ONDE general är naturligtvis klädd helt i svart!
- Det är egentligen INTE så att utomjordingarna är ONDA, det är vi människor som är onda....!
- Världen är ett ödelandskap.
- Den onde generalen dör för att han är en idiot.
osv.

Betyg
För en vacker film? Som har en berättelse som inte alls är intressant? Och karaktärer som inte alls är intressanta? Som jag gömde i min garderob och glömde bort?
2 av 10. Jag hatade inte denna film så mycket. Den var bara trist. Se en lite bättre film istället som Man of Steel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar