fredag 20 februari 2015

Fantasyklichéer jag önskar kunde försvinna

Jag gillar en bra fantasyfilm eller en bra fantasybok. Men ibland får jag en känsla av att det finns så många klichéer som man kunde helt enkelt lämna bort. Visst finns det fantasyböcker som helt och hållet lämnar bort dessa klichéer och jag lyfter på hatten för dem. Men ibland så räcker det med att jag läser baksidan på någon random fantasybok och vet med detsamma att "okej, dethär kommer att hända":

1. Det har profeterats om huvudpersonen / "Han är Den Utvalde!"
Vår huvudperson är en pojke eller flicka som det har blivit profeterat om att ska rädda världen från någon ond demon. Det dåliga med detta är att huvudpersonen kan inte misslyckas. Det har ju profeterats om att han ska lyckas, gudarna själva har sagt att "Yep, han kommer att lyckas!"
I och för sig går det att tänka sig att huvudpersonen ändå inte kommer att misslyckas, för det skulle vara en kass berättelse.

2. Vår huvudperson är en man
För att rädda världen är ett jobb för karlar! Som belöning får han den sexiga kvinnan! Hurra!


3. Vår huvudperson är en ung person, helst tonåring eller ung vuxen.
Enda undantaget jag kan tänka på är Robert E Howards karaktärer. Ingen av dem är unga, jag skulle våga påstå att Kung Kull t.ex är en medelålders gubbe. Jag gissar på att detta kan ha att göra med publiken boken riktar sig till. Och när man själv är tonåring så är det lätt att identifiera sig med karaktären.

4. Vår huvudperson lever i ett medeltida europeiskt-inspirerat fantasysamhälle
Jag antar att det är för att de tidigaste fantasyberättelserna (kung Arthur och riddarna av det runda bordet t.ex) utspelar sig under ett sånt samhälle. Det samma gäller alla sagor man fick höra när man var liten som t.ex Törnrosa.Men jag skulle vara mera intresserad av fantasy som äger rum i ett samhälle som påminner om tidigt 1900-tal. (INTE steampunk tack, håll era "viktorianska" korsetter, kugghjul och zeppelinare för er själva.... -.- )

5. Vår huvudpersons hemby blir nedbränd eller så blir han bortjagad på något annat sätt.
Jag förstår att författaren kanske vill att huvudpersonen ska lämna sitt barndomshem och gå ut i världen för att rädda den, men varför ska det så ofta ske med att han blir jagad från sin by? I Sagan om Klanen Otori blir huvudpersonen bortjagad, i Sagan om Belgarion blir huvudpersonen bortjagad, i Eragon blir huvudpersonen bortjagad.... I filmvärlden så börjar Conan Barbaren med det.
I Sagan om Ringen blir Frodo inte precis bortjagad, han måste helt enkelt försvinna därifrån annars blir byn nedbrunnen. I Hobbiten så försvinner Bilbo från byn helt enkelt för att "varför inte?"
Så det GÅR att ha en huvudperson som inte blir bortjagad från sin hemby.

6. Vår huvudperson träffar på en vis gammal mentor som ska undervisa honom i hur världen fungerar.
Jag skulle vilja se en hjälte som lyckas helt genom "trial-and-error". Han får ingen lärare som undervisar honom i hur magi fungerar eller hur världens politik fungerar eller hur man fäktas. Det skulle vara mera intressant att se en hjälte försöka och misslyckas ett antal gånger (och kanske förlora några fingrar och vara nära döden många gånger).

7. Magi förklarar allt! Hur fungerar något? Ingen betydelse, det är bara magi! ^^ Att tänka är överskattat!
Jag tittar på dig Harry Potter och tidsvändare som används exakt en gång och aldrig pratas om igen! Där era trollstavar "bara funkar".
Seriöst, har någon tänkt på att arbetslösheten i Harry Potter-universumet måste vara skyhög? Eftersom allt fungerar med magi så betyder det att det inte finns något "knegjobb" kvar. Så vad gör man om man inte äger en butik? Eller är professor på Hogwarts? Eller jobbar åt ministeriet?

8. Fult = Ondskefullt, Vackert = Godhet!

EEEEEVIL!!!!
Hur känner du igen den genomgoda rasen? De är fagra och alla blir kära i dem hela tiden medan de hjälper våra hjältar.
Hur känner du igen den jätteonda rasen som arbetar för Lord Evil? De är fula som stryk och arbetar som underhuggare för fienden.
Och NATURLIGTVIS så bär den onda härskaren bara svart. Som om det skulle vara en universal regel att den onde måste bära svart. 

Dethär var de flesta jag kom på. Vilka klichéer i fantasyfilm och litteratur önskar du kunde helt och hållet försvinna eller åtminstone synas mindre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar