fredag 2 oktober 2015

Några Poe-berättelser

För en tid sen skrev jag om några Lovecraft-berättelser.
Nu är det dags att jag skriver om några berättelser av Edgar Allan Poe. Jag har inte läst lika mycket Poe som Lovecraft, men en del. Så många att jag kan skriva lite om några personliga favoriter.
Innan jag fortsätter så tänker jag säga att jag inte ska prata om The Raven. Jag vet att det är onekligen hans kändaste verk, men för det första tycker jag inte så mycket om den. Förstår inte alls hur den har kunnat bli hans mest kända verk.
För det andra så vill jag upplysa och informera mina läsare: Inte bara säga att ni ska läsa Poes mest kända verk. Speciellt om jag själv inte tycker att den är så speciellt bra.

Poe har många gånger kallats för "Den amerikanske novellens fader". Han ansåg att berättelser borde skrivas så korta att man kan läsa dem i en sittning. Därför finns det inga böcker skrivna av Edgar Allan Poe. Det finns bara novellsamlingar.
Och visst var inte Edgar Allan Poe först med denna tanke, men jag har inte stött på så många författare som faktiskt gör det. När jag har försökt läsa M.R James så känns det tungt eftersom hans "noveller" kan röra sig om 60 sidor, något som kan kännas tungt att läsa i en sittning. Poes berättelser rör sig oftast mellan fem och tjugo sidor enligt min erfarenhet.  
Jag skulle vilja påstå att Poes berättelser kan bäst beskrivas som en sur karamell du kan suga på länge. Han skriver väldigt detaljerat. Detta är ett arvegods från gotisk skräcklitteratur i allmänhet: Texten ska bygga upp en kuslig atmosfär och hålla det kvar.
Jag kan också varna er på förhand att det finns garanterat berättelser jag inte har nämnt. Jag borde läsa mera Edgar Allan Poe.

Masque of the Red Death
I ett land under renässansen härjar en pest som kallas för Red Death. Den har skördat en massa bönder i kungariket. Den sorglöse kungen Prospero har, precis som många andra adelsmän, försökt undkomma pesten genom att gömma sig i sitt slott. För att sprida lite glädje ordnar Prospero en maskeradfest. Allting går bra ända tills en mystisk figur iklädd en blodröd kåpa och en dödsmask dyker upp.
Denna berättelse är väldigt intressant med tanke på att alla de som stod Poe nära, hans mamma och hans fru bland annat, dog i tuberkulos. Därför går denna berättelse att läsa som en metafor till Poes liv.
Denna berättelse är antagligen min favorit.

The Tell-tale Heart
En man bor i en lägenhet. Han blir mer och mera nervös när han möter sin hyresvärd eftersom dennes öga ser hemskt ut. Det stirrar bara åt ett håll. Så denne man mördar sin hyresvärd och begraver liket under golvplankorna i sitt rum. Och mera konstiga saker händer....
Det finns två saker jag gillar med denna berättelse. För det första gillar jag hur mordet verkar helt sakna motiv. Enda orsaken till att det händer är att värden har ett hemskt öga. För det andra gillar jag hur många av detaljerna i berättelsen kan vara äkta eller så kan de inte vara det. Tänk så här: Fantiserar mördaren bara att gubbens öga stirrar på honom när gubben är död, eller händer det på riktigt?

Manuscript found in a bottle
Man kan märka vissa släktskap mellan Lovecraft och Eddie Poe. Lovecraft skrev en del berättelser nämligen i detta format: Föreställ er att ni har hittat en flaskpost och detta är vad som står i brevet.
Poes havsäventyr är väldigt intressanta och i denna berättelse ser man en till koppling mellan Poe och Lovecraft.

Fall of the house of Usher
En person får ett brev från sin vän Roderick Usher. Han skriver att han är väldigt sjuk och ensam. Vännen åker ut till det hemska huset Usher för att trösta sin vän. Där träffar han Roderick som är livrädd för något. Men han vågar inte berätta vad det är han är rädd för.
Senare avslöjar Roderick att hans syster är döende och att han måste ta hand om henne. Några dagar senare dör hon och Rodericks galenskap tilltar. Han får aldrig någon ro och här blir berättelsen saftigare.
Denna berättelse, precis som Masque of the Red Death, kan läsas som en metafor för Poes liv. För att använde Poes egna ord: "I became insane, with horrible moments of sanity".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar