fredag 25 september 2015

The Return to Innsmouth


Mina rollspelskapitel har sina roliga stunder. Jag säger det inte för att skryta eller något liknande, det brukar bara bli så. Jag är inte den sortens spelledare som måste ha misär och elände. Jag är av den filosofin att mörkare betyder inte bättre.
Förstås, inga spelare betyder inget spel. Så en del idéer till händelser i mina spel kommer från spelarnas initativ och idéer.

Så är fallet i "The Return to Innsmouth", en filmatisering av något som hände då jag ledde ett kapitel Pulp of Cthulhu. Det spelet kan bäst beskrivas som "Indiana Jones möter Lovecraft". Väldigt icke-ortodoxt bland Lovecraft-fans, men so what!

I spelet blev spelarna jagade av invånarna i Innsmouth och hotade till livet. En ilsken mobb stadsbor jagade dem med gevär och yxor och whatnot. Spelarna måste fly från staden, vilket de gjorde....
Och hämtade ett flygplan som en av spelarna hade, flög tillbaka över Innsmouth och sköt ner invånarna från ovan.

En kort tid efter det började jag och min kollega Martin skoja om att det i Innsmouth skulle ha pågått den årliga äppel-festivalen och att en massa lyckliga Innsmouth-bor skulle ha varit på det. Och de skulle förstås ha blivit livrädda då det mitt på ljusa dagen flyger in ett plan och massakrerar invånarna från skyarna!
Jag tycker idén låter så extremt roligt. Som ett Lovecraft-fan så kan jag säga att det finns inget roligt med Innsmouth. I Shadow over Innsmouth beskrivs stället som förfallet och att invånarna ser ut som monster. Sedermera är det också roligt att "hjälten" skriker "DIE YOU FISH-FACED BASTARDS!!" samtidigt som hans plan skjuter ner en massa oskyldiga Innsmouth-bor.

Arbetsprocessen gick till så att jag bandade in alla röster, förutom piloten. Den äran fick Martin göra eftersom det var hans karaktär som ägde planet de anföll Innsmouth med. Sedan har Martin tecknat och animerat allting.

Jag tycker att projektet blev väldigt lyckat. :D Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar