måndag 5 oktober 2015

The Return of the King

 1980 gjordes en film som betrakas som en spirituell uppföljare till Ralph Bakshis Lord of the Rings. Denna film är gjord av duon Arthur Rankin jr. och Jules Bass. Till skillnad från vad många människor tror så är det inte en uppföljare till Bakshis Lord of the Rings, men en uppföljare till Rankin/Bass-versionen av The Hobbit från 1977. Arbetstiteln för projektet var "Frodo, The hobbit II".

Handling
Igen, jag tänker inte berätta om handlingen!
Men denna film börjar vid slaget om Minas Tirith och Frodo har blivit tillfångatagen i Cirith Ungol.  Och håller på till slutet.

Om filmen
En rad karaktärer är helt enkelt bortklippta. Som Gimli, Legolas, Arwen och Saruman. Aragorn finns med, men han har knappt några repliker. Fokuset i filmen ligger främst på Frodo och Sam samt Gandalf och kriget om Midgård.

Sam & Frodo
Det sjungs också mycket i denna film! Detta tror jag beror på att i början av filmen så möter vi Frodo, Sam och kompani som är tillbaka i Vattnadal. Där träffar vi Gondors skald, som har skrivit en sång om Frodos äventyr. Sen börjar filmen.
Så filmen är med andra ord designad att påminna om en berättelse av en skald.
Sedermera tror jag också helt enkelt att filmskaparna ville göra en mysig liten film med en massa musik.
Här, här och här är tre sånger från filmen. Enjoy!
Orcher

Teckningsstilen är något mera barnvänlig än Ralph Bakshis version av Sagan om Ringen. Orcherna t.ex ser inte särskilt kusliga ut, däremot ser de ut som troll.
Detta stör inte heller tänker jag eftersom jag tror att filmen är riktad främst till barn.

Det som ger filmen minuspoäng från mig är att storyn kan te sig förvirrande om man inte är bekant med berättelsen. Det är i stort sett en filmatisering av den tredje boken!
En del av dialogerna är lite roligt skrivna. Frodos replik när han är i Domedagsklyftan och bestämmer sig för att inte kasta i ringen får mig att skratta: "I have come, but I do not choose to do now what I have come to do!" Jag gissar att det är ett tappert försök att efterapa lite äldre engelska.

Betyg
Vill du se en mysig liten fantasyfilm? Se denna.
Vill du se en mysig liten fantasyfilm, men är obekant med sagan om ringen? Se inte denna.
Vill du se en episk fantasyfilm? Se inte denna
Vill du se en fantasyfilm som förklarar allt? Se inte denna.
 För vad det är, så gillar jag filmen. Det är en trevlig liten fantasyfilm man kan mysa med. Jag såg den inte då jag var liten dock, så därför håller denna film inte en speciell plats på samma sätt. Musiken och animationen får de flesta poäng från mig!
Jag ger den 6 av 10!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar