söndag 14 juni 2015

Mera reflektioner om läsutmaningen

Jag tänkte att jag skulle skriva flera tankar jag har om läsutmaningen (och kanske litteratur) i överlag, sådant som jag har kommit fram till under den.

Jag har fått frågan om hur jag hinner läsa så mycket (jag började utmaningen i Januari och är nu uppe i 29 böcker). Och sanningen är den att jag har offrat ganska mycket datatid till det. Det är delvis en biprodukt av allt läsande. Det är bara så många gånger man orkar läsa sura kommentarer på YLE, facebookstatusar och blogginlägg om vardagliga saker. När man har bestämt sig för att läsa och läser mycket, så slutar man bry sig om Miley Cyrus goja, Sipiläs regerings fantastiska idéer eller Putins försök att invadera Finland.
Den andra orsaken till att jag har läst så mycket är för att min laptops fläkt är så högljudd. Man orkar bara sitta så länge framför en laptop som låter som en borrmaskin.

Jag har alltid med mig åtminstone två böcker vart jag än går: Min bibel och vad jag håller på att läsa nu. Ibland har jag med mig tre böcker, ifall jag är på de sista trettio sidorna på det jag håller på att läsa nu.
Man vet inte när man får tid att läsa, förutom i sängen och på soffan. Resor var gjorda för att läsa naturligtvis, men det var också ensamma lunchtillfällen, busshållplatsen en halvtimme före den kommer, väntan på ett möte med läkaren och förstås, vessan. (se int så förvånad ut, påstå inte att du inte har gjort det).
Jag har t.o.m läst på gående fot ibland, om boken är bra. Med blicken stadigt fäst i boken och tittar bara upp för att inte bli överkörd så går mina ben på automatik.

Jag älskar science fiction. Ni kanske har märkt det om ni har följt med min blogg ordentligt, men ja, det är vad jag gillar att läsa. För om jag ska lista de böcker jag njöt mest av så ligger majoriteten i science fiction-fältet.
Min favorit detta år är Jag, Robot av Isaac Asimov och Golden Apples of the Sun av Ray Bradbury. Dessa två böcker rekommenderar jag från djupet av mitt hjärta. De gav mig väldigt mycket glädje. Du kan göra värre saker än att läsa dessa två böcker.

Jag har nu läst igenom den första boken i Sagan om Ringen-trilogin och är nästan färdig med den tredje boken i Dune-serien. Efter det tänker jag läsa Battlefield Earth och efter det Sagan om de Två Tornen. Om jag inte gör det omvänt förstås, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar