fredag 19 juni 2015

Jurassic World


Igår var jag på bio och såg Jurassic World, den senaste filmen i Jurassic Park-serien. Jag kan börja med att bara säga "wow". När jag gick in i biografen kände jag inga större förhoppningar för filmen, jag tänkte att den antagligen bara är skräp.
Jag blev positivt överraskad! För trots sina brister är Jurassic World en trevlig upplevelse!

Handlingen
Jurassic World är ett nöjesfält som har öppnat på samma ö som Jurassic Park. Jag antar att något gäng gick in på ön och röjde upp ordentligt sen 90-talet. Parken är nu öppen för allmänheten och turisterna flockas. Mitt i denna yra finner vi två små pojkar som har blivit ditskickade av sina föräldrar för att bli omhändertagna av sin moster Claire medan föräldrarna reder ut sin skilsmässa.
Samtidigt har deras Claire en ouppklarad romans med en... Jägare? Forskare? En hjälte.
Samtidigt finns det en överviktig snubbe som vill att dinosaurierna ska användas i militära syften.
Samtidigt har forskarteamet bakom Jurassic World utvecklat en ny dinosaurie-art som forskarteamet kallar helt enkelt för "Indominus Rex", fast jag kallar den för "Monstersaurus Skräck". Den är starkare, mera intelligent och dödligare än någon annan dinosaurieart som har utvecklats tidigare. Den har växt upp i fångenskap, men kläcker en smart plan för att fly. Planen lyckas och den börjar härja runt i parken främst genom att äta människor.

Om filmen
Det kryllar av klichéer i filmen. Här är ett urval som vi kan bocka av:
  • Karaktärerna i sig själva är familjefilmsarketyper, hjälten är en empatisk världsförbättrare som "förstår dinosaurierna", Claire är en workaholic och kontrollfreak som tänker allt i siffror och dollar. När Monstersaurusen släpps lös så vill hon inte att parken evakueras för det skulle förstöra ryktet.
  • Den onda militärsnubben blir uppäten av en dinosaurie. Surprise! Men först hinner han visa sitt rätta ansikte i en monolog där han avslöjar hela sin ondskefulla plan.
  • Serien av katastrofhändelser mjukar upp Claire och gör henne mera mänsklig.
  • När de värsta katastroferna är över märker man att mostern på något övernaturligt sätt har lyckats hålla kvar sina klackskor på fötterna. Plot fail!
  • Hjälten har en monolog om hur hjärtlösa cheferna är för att de inte respekterar dinosaurierna som levande varelser.
  • Hjälten och mostern kan inte tåla varandra i början, men de blir ändå ett par i slutet.
  • Storebrodern tröstar sin rädda lillebror.
Annat detaljer som får poäng från mig var:
  • Det finns en snäll tekniker som alltid har otur och hamnar i bakgrunden. Han är nördig.... Men ändå inte HELT nördig.
  • Slutstriden..... Sjutton vad slutstriden var episk! Jag lutade mig över till Maria i biosalongen och muttrade rader som en wrestling-match.
    "And the T-rex is going for the jugglar, and OH MY GAWD, the Monstersaurus is slamming it to the ground, good Gawd almighty! I can feel the ground shake up here in the booth!
    Wait, but what is this....? Its the triceratops, running towards the ring! Looks like he has a score to settle with the Monstersaurus!"
Betyg
 Maria ger Jurassic World tre av fem.
Själv ger jag tre och en halv av fem. Jag rekommenderar att ni går och ser den! Den är löjlig, den är storslagen men den är väldigt rolig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar