torsdag 25 juni 2015

Forbidden gold av L. Ron Hubbard

Jag önskar gubben Hubbard skulle ha hållit sig till att skriva.... Det gör jag verkligen.

L. Ron Hubbard är bland de flesta människor känd som mannen bakom Scientologi. Men väldigt få tycks känna till att han tidigare var en väldigt produktiv författare. Han skrev flera noveller till de olika pulp-tidningarna och han var väldigt framgångsrik. Han kunde skriva en fantasyberättelse, sci-fi berättelse, äventyrsberättelse, western och romantisk berättelse. Det är förståeligt, med tanke på att pulp-författarna tjänade väldigt lite per berättelse, så de blev tvugna att skriva en massa.

Handling
Piloten Kurt Reid kommer att ärva en förmögenhet efter sin döde farfar. Men det finns en hake: För att få den förmögenheten måste Kurt ta sig till Yacatan, hitta en guldklimp från ett indiantempel och jämföra det med en annan guldklimp som för tillfället är i hans advokats ägo. Detta måste ske på en månad.
Kurt måste kämpa sig genom vilda infödingar och annan lokalbefolkning som vill själv lägga händerna på guldklimpen.
Det finns dessutom flera intriger bakom detta lilla enkla uppdrag....

Om boken
Den skrevs 1935 och det märks. Alla indianerna är vildar som viftar med spjut och skriker, den enda "tuffa" kvinnan i berättelsen blir kidnappad och behöver räddas trots hennes tuffa yta, männen är stora tuffingar. Men till skillnad från vad man skulle tro så är inte Kurt odödlig. Han blir kidnappad själv, han blir misshandlad och dör nästan själv.
Precis som med andra pulp-berättelser så måste denna berättelse gripa tag i läsaren från första sidan och hålla en kvar hela vägen. Inget hum-flummande, inga extremt långa beskrivningar, karaktärerna är väldigt over-the-top. Och denna bok lyckades gripa tag i mig. Jag ville efter de första tre sidorna läsa vidare bara för att ta reda på hur det skulle gå.

Betyg
Helt klart godkänt! Jag rekommenderar denna bok till människor som vill ha ett snabbt äventyr som griper tag i en och håller en kvar! På pärmbilden står det "an adventure in the vein of Indiana Jones". Och även om jag hatar att jämföra en bok med en film så ja.... Det är i stort sett sant.
Jag behöver läsa mera pulpiga äventyrsberättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar