söndag 18 november 2018

Politiska & religiösa inlägg

Vet ni, när jag började blogga hade jag en sak på klart: Jag ska inte blogga om samhällsfrågor eller religiösa frågor. Men nu måste jag väl säga något om det...
Vill ni ha den korta versionen?
Jag har annat att göra än att käbbla med folk! There, I said it!

Nu som då har folk frågat av mig vad jag egentligen anser om (lägg in ämne här).
Tycker jag, som en kristen man, att homosexulla borde få gifta sig i kyrkan?
Tycker jag att den SFP är det bästa gänget i hela världen?
Eller tycker jag kanske att allting var bättre förr då kvinnorna hölls vid spisen och tryckte ut barn och man fick kalla en neger för en neger?

Jag har hamnat i gräl med vänner som har trott att jag antingen är en sur konservativ karismatisk kristen gubbe som vill sparka ut muslimerna ELLER ultraliberal allätande hippie som röker gräs och vill att människor ska få gifta sig med hästar ELLER en stöddig ateist som inte tror på något och vill predika mitt budskap om hur alla som tror på något är idioter, vilket inte alls är samma sak som att evangelisera!
Man kan ju inte lita på mig, för tänk om jag har fel åsikter? Tänk om jag är din FIENDE som inte delar din åsikt?!

Vad tycker jag om saker? Och varför skriver jag inte om det?
Det korta svaret: För att jag oftast håller mina åsikter för mig själv angående dessa ämnen. Och så vill jag ha det.

Jag måste inte rusa mot varenda facebookpost som jag inte gillar.
Jag måste inte försvara varenda åsikt som jag eller någon annan har.
Jag måste inte heller klanka ner på andras åsikter, alla är fria att ha dem, till och med om de är fel.

Jag måste inte vädra mina tankar och åsikter angående religion och tro,
jag tror det jag tror och jag tror också att du tror det du tror.
Jag måste inte övertyga dig om att Vänstern kommer att vara Finlands räddning,
jag är villig att ge dem en chans, men handlingar talar högre i min bok.
Jag måste inte heller peka mot Sipiläs gäng och skrika "nazister" eller "fascister",
"rövhål" räcker för min del.

Åh, visst HAR jag åsikter om saker och ting! Tro inte att jag inte har åsikter om saker och ting!
Jag upplever bara inte att jag måste vädra dem vid varje tillfälle.

PS.
Då finns det också det lilla faktumet att åsikter ändras under en livstid. Detta verkar väldigt få människor komma ihåg att är ett faktum? Jag t.ex tänker inte likadant som för tio år sen. Shit, jag tänker inte ens likadant nu som jag gjorde för tre-fem år sen!
Och det tror jag inte att du gör heller, dina tankar har ändrats genom livets gång. Du har lärt dig nytt, du har omvärderat dina tankar och kommit fram till nya slutsatser. Det är bara naturligt, om du är en tänkande människa.

PPS.
Jag kan också ha fel. Jag är karl nog att erkänna att jag kan ha fel angående saker, är du det?Häromdagen hörde jag en gammal släkting säga "Det finns inget substitut för folkvett, men det hjälper att hålla tyst!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar