tisdag 13 november 2018

Manhunt: Unabomber

En väldigt intressant dramatisering av jakten på "unabombaren" i USA. Vem var Unabombaren? Kortfattat så var det en man som bodde ute i skogen. Han var väldigt kritisk till det moderna samhället och började därför sända omkring bomber i paket till olika universitet, flygplatser. Han var aktiv mellan 1978 och 1995. Namnet "Unabomber" kommer från kombinationen University & Airline Bomber.

Unabombaren arresterades då han skickade sitt manifest till olika tidningar. Han skrev att han skulle sluta med sina bombningar om manifestet publicerades, vilket FBI gick med på eftersom de trodde att någon skulle känna igen texten eller tankarna.
Fun fact, jag kollade igenom Adlibris hemsida och det går att beställa efter manifestet därifrån.
Jag har också läst att Anders Behring Breivik kopierade stora delar av manifestet då han skrev sitt eget manifest i och med Utöya-attacken.
Så småningom kontaktades de av David Kazcynski. Denne sa att hans storebror Ted pratade mycket om exakt samma saker som uttrycktes i manifestet: Kritik mot det moderna samhället, en önskan för mänskligheten att återvända till naturen etc...
Ted bodde ensam i en liten stuga i skogen kring Lincoln i Montana. Där blev han arresterad och när stugan genomsöktes fann man kopior av hans manifest, en halvfärdig bomb, kemikalier och annat. Han blev funnen skyldig till 16 bombningar, varav tre offer dog och resten skadades, dömdes till livstids fängelse och där sitter han nu.
Så gick det till i verkligheten.

Så en serie om denna jakt på Unabombaren verkar ju logisk eller hur? Vi har ett mysterium och en galen bombare som vill starta en revolution.

Handling
Jag behöver inte använda så många ord, den handlar om FBI detektiven Fitzgerald som löser knuten med hjälp av ett par kollegor. Processen är mera komplicerad än vad jag beskriver här. Vi får också många gånger en insyn i Teds världsbild.
Och hur profilen mot Unabombaren byggs upp, hur den revideras och slängs ut innan den byggs upp igen.

Om serien
Mitt stora problem med denna serie är den har en tendens att hoppa i tiden.
I ett avsnitt så börjar vi med att följa med Fitzgerald som diskuterar hur Unabombaren, på basen av manifestet, måste ha gått i universitet på 50-talet, eftersom han använder ett sådant språk.
Sedan hoppar vi till Fitzgerald som några år senare sitter i förhörsrummet med Unabombaren, som säger att han tänker använda sig en ett kryphål i lagen för att kunna slippa fängelse.
Sedan hoppar vi tillbaka till Fitzgerald före han har fångat Unabombaren.
Jag har aldrig gillat den sortens editering. Jag förstår nu att några människor skulle reagera med att jag har spoilat serien, men vet ni vad? I det FÖRSTA avsnittet visas ett sådant klipp som jag just beskrev!
En till detalj som jag inte gillade med serien var hur den porträtterade Fitzgeralds överordnade. De var rent ut sagt stereotypiska! Varenda gång Fitzgerald kommer in på kontoret och säger "Jag har ett namn!" så sitter hans pampiga bossar med armarna i kors, fnyser och säger irriterat att om de vill höra hans åsikt så ber de om den. Det är som om de konstant har den minen, oberoende vad som händer, så är de skeptiska och smått sura.
Jag har också läst att det finns förstås en del faktafel i hela serien, som att Fitzgerald aldrig träffade Ted och att det var inte bara han och två andra som fångade honom. Men jag är ändå villig att acceptera det, om det får berättelsen att löpa smidigare.

Serien tar också en massa tid att kritisera det moderna samhället. Förutom Teds uppenbara kritik mot industrialiseringen så märker vi också att Fitzgerald själv upplever sig bunden av samhället där han lever.
Jag som den senaste tiden har läst in mig på en del politiska texter, som Henry David Thoreaus bok Walden och hans essä Om civil olydnad, samt Karl Marx & Friedrich Engels Det kommunistiska manifestet och andra böcker så finner detta förstås väldigt intressant.

Det finns bara en säsong på Netflix än så länge, och den berör bara Unabombaren. Gänget bakom serien har talat om att göra en till säsong, med tanke på hur många andra brott det finns som man kunde göra till en tv-serie, producenten har talat om fallet O.J Simpson, om Waco och Oklahoma City bombningen. Producenten menar i allmänhet att på 90-talet började man föra in kameror i rättsalen och folk där hemma fick följa med rättegångarna.
Jag skulle önska det, för trots seriens alla brister så är den välgjord. Jag tror ändå att den visar på vilka faktorer det var som ledde till att Unabombaren arresterades och hur han kom till den punkten i sitt liv. "Vad får en person att börja skicka runt bomber?" är en legitim fråga.

Betyg
Jag tycker att ni borde se den, om inte så bara för att få ett mysigt litet mysterium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar